معاون امور مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سونگون خبر داد:

بومی‌سازی مهمترین تجهیز گلوگاهی خط تولید

جهان صنعت نیوز| معاون امور مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سونگون با بیان اینکه رویکرد حمایت از کالای ایرانی سال‌های زیادی است که در شرکت مس و مجتمع مس سونگون مورد توجه بوده است گفت: با توجه به نامگذاری سال ۹۷ به نام سال «حمایت از کالای ایرانی» امسال به‌صورت ویژه ‌برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی قطعات استراتژیک خط تولید شده است.


وی افزود: در این زمینه کمیته‌ای متشکل از امورهای تغلیظ، مهندسی، انبارها و سفارشات و مدیریت مجتمع به نام کمیته اقلام شکل گرفته و به‌طور مداوم جلسات این کمیته برگزار می‌شود تا امکان بومی‌سازی اقلام استراتژیک و راهکارهای اجرایی‌سازی آن مورد بررسی قرار بگیرد.

رضوی تصریح کرد: اگر همان هزینه‌ای که صرف واردات می‌شود، صرف تشویق سازندگان ایرانی کنیم و به آن‌ها تضمین برای خرید بدهیم مطمئناً در داخل محصولات باکیفیت‌تر و بهتری را خواهیم ساخت.

وی با تأکید بر موقعیت ویژه خط تولید مجتمع مس سونگون اظهار داشت: در مجتمع‌های دیگر شرکت مس، پساب کارخانه به‌صورت ثقلی به سد باطله می رود اما در مجتمع سونگون، باطله با هزینه‌های بسیار زیاد و در شرایط سخت به سد باطله پمپاژ می گردد.

رضوی تصریح کرد: به خاطر همین شرایط حوزه مهندسی مجتمع مس سونگون از جایگاه‌ مهمی در فرایند خط تولید برخوردار است و باید به‌طور مداوم شرایط پایداری تولید را حفظ کند. علاوه براین، حدود ۶۰ درصد نیروی انسانی معاونت مهندسی و مدیریت انرژی درگیر با بحث پمپاژ باطله است و این موقعیت خاص امور مهندسی مجتمع مس سونگون را با تمام مجتمع‌های دیگر حتی در سطح بین‌المللی با ۲۴ پمپ و ۹۶ نفر نیروی انسانی نشان می‌دهد.

معاون امور مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سونگون با اشاره به اهمیت حیاتی شیرهای‌ هیدرولیک TPS بیان کرد: در اواخر سال ۹۵ گزارش‌هایی در مورد اهمیت این شیرهای هیدرولیک که ساخت آمریکا بود تهیه کردیم و شرکت مس تأیید کرد که اقداماتی در زمینه بومی‌سازی و مهندسی معکوس شیرهای پمپاژ TPS (پمپ استیشن) انجام دهیم.

به گفته مهندس جهانگیری رضوی این اقدام مهم و ارزشمند در بهمن‌ماه سال ۹۶ به بار نشست و نزدیک یک سال است که شیر هیدرولیک ساخت داخل کار می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که اطلاعات فنی که معاونت مهندسی در این زمینه داشت کمک زیادی به ساخت این تجهیز اساسی کرد گفت: برای اطمینان از روند بومی‌سازی و افزایش درصد موفقیت فرایند ساخت داخل را فقط به یک سازنده محدود نکردیم و هم‌زمان هم در تهران و هم در تبریز این کار دنبال شد تا هرکدام که شیر هیدرولیک مطلوب‌تری بسازند از آن استفاده کنیم.

معاون امور مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سونگون پیشنهاد داد: اگر در سایر شهرها به‌خصوص در شهرهای استان آذربایجان شرقی کسانی هستند که قصد همکاری دارند پیشنهاد ما این است که از سایت بازدید کنند و بر اساس تجربه‌های فنی معاونت مهندسی و مدیریت انرژی این تجهیز را بسازند.

رضوی درباره اهمیت شیرهای هیدرولیک و بومی‌سازی آن گفت: ما موفق به بومی‌سازی شیر هیدرولیکی شدیم که یک گلوگاه حیاتی در فرایند تولید است و در مسیر پمپاژ باطله با درصد جامد ۵۰ و فشار ۸۰ بار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یک موضوع مهم دیگر در بحث شیرهای هیدرولیک این است که این شیرها در تیراژ بالا تولید نمی‌شوند، سفارشی هستند و در کل کشور چنین شیری کاربرد ندارد و خریدار دیگری وجود ندارد.

معاون امور مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سونگون درباره میزان صرفه‌جویی در بومی‌سازی این تجهیز گفت: هزینه واردات این شیر ۳٫۵ تا ۴ میلیارد تومان است ولی به‌صورت تقریبی هزینه ساخت آن در داخل نهایتاً ۶۰۰ میلیون تومان می‌شود که با این امر، مانع خروج ارز از کشور شدیم.

صنعت و معدن
شناسه : 10252
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا