شکرهای وارداتی در راه است

جهان صنعت نیوز| دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران از ورود محموله های شکر به کشور در هفته آینده خبرداد و گفت: چندین کشتی محموله شکر توسط بخش خصوصی و شرکت بازرگانی دولتی در راه است که موجب متعادل شدن بازار می شود.


بهمن دانایی اظهار داشت: برای تامین بازار، هم اکنون محموله شکر چهار تا پنج کشتی خریداری شده توسط شرکت بازرگانی دولتی در بنادر کشور در حال تخلیه بار است که همچنان در قالب شکر تنظیم بازاری عرضه می شود و در ادامه پنج تا شش کشتی دیگر نیز در راه است.

دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران، تصریح کرد: در کنار واردات شرکت بازرگانی دولتی ایران، ۸۰۰ هزار تن شکر توسط واردکنندگان قند و شکر به کشور وارد می شود که امیدواریم برای متعادل شدن بازار تا پایان اردیبشهت ماه ۱۰۰ هزار تن شکر به بازار عرضه شود.

وی با بیان اینکه هنوز ۱۵۰ هزارتن شکر نیشکری ما در دست تولید است که بزودی به بازار عرضه می شود، گفت: با وفور عرضه شکر از هفته آینده توسط بخش خصوصی و دولتی از التهاب جو روانی بازار کاسته خواهد شد و بازار این محصول همچون گذشته متعادل می شود.

وی ادامه داد: خرید شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران مربوط به آبان و آذرماه سال گذشته و خرید بخش خصوصی مربوط به ۱.۵ ماه اخیر است که به دلیل مشکلاتی در نقل و انتقال پول با تاخیر مواجه شده است.

دانایی تصریح کرد: شکر وارداتی با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی خریداری می شود بنابراین انتظار می رود ورود محموله های جدید شکر با قیمت های مصوب سال گذشته ستاد تنظیم بازار به قیمت هر کیلوگرم درب کارخانه سه هزار تومان، هرکیلو شکر فله ای ۳۴۰۰ تومان، هر بسته ۹۰۰ گرمی چهار هزار تومان و هر بسته بندی یک کیلوگرمی ۴۴۰۰ تومان باشد.

به گفته وی، نرخ مصوب شکر مربوط به قیمت گذاری سال گذشته ستاد تنظیم بازار است که تا نرخ گذاری های جدید اعمال خواهد شد.
دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران گفت: در صورتی که شکر وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومان با قیمت های بیش از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در سطح فروشگاه ها و خرده فروشی ها عرضه شود تخلف و گران فروشی به شمار می رود بنابراین باید با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.

دانایی افزود: همچنین برای جلوگیری از گران فروشی و یا صدور شکر وارداتی از کشور، تک تک واردکنندگان با دستور العمل بانک مرکزی تعهد محضری داده اند که هر کیلوگرم شکر وارداتی با نرخ تنظیم بازاری عرضه شود در غیر این صورت علاوه بر جریمه نقدی باید ما به التفاوت نرخ ارز آزاد و رسمی را بپردازند.
دبیر انجمن صنفی صنایع قند و شکر ایران گفت: سال گذشته نیز ۲۸۱ هزارتن شکر با ارز رسمی ۴۲۰۰ تومانی به کشور وارد شده بود.

وی درباره افزایش نرخ قند نیز گفت: قند نرخ مصوب ندارد اما تولیدکنندگان موظف هستند براساس ضوابط قمیت گذاری و آنالیز هزینه ها از جمله قیمت شکر، دستمزد کارگر، کیسه، بسته بندی، حمل و نقل قیمت گذاری منطقی داشته باشند درواقع اینگونه نیست که ماده اولیه خود همچون شکر را کیلویی سه هزار تومان خریداری کنند و هر کیلو قند را ۱۲ هزار تومان بفروشند.

در هفته های اخیر برخی فروشندگان هر کیلوگرم شکر را با قیمت بیش از ۱۰ هزارتومان و قند را بیش از ۱۲ هزارتومان به فروش می رسانند که در نهایت اکنون با کمیاب و نایاب شدن این محصول در بازار مواجه هستیم.

طبق آمارها نیاز ماهانه کشور ۱۸۰ هزارتن و سالانه بین ۲.۱ تا ۲.۲ میلیون تن است که بخش عمده آن از محل تولید چغندر قند و نیشکر و بخش اندکی از آن از محل واردات تامین می شود.

این درحالیست که شرکت بازرگانی دولتی ایران برای جلوگیری از التهاب بازار و تامین شکر مورد نیاز کشور، اقدام به توزیع روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۵۰۰ تن شکر در فروشگاه های زنجیره ای سراسر کشور کرده است.

با توجه به نیاز کشور از ابتدای اسفند ماه سال ۹۷ تاکنون نیز ۳۰۶ هزار تن شکر وارداتی به بازار عرضه شده است.

یزدان سیف مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با تاکید براین که به میزان کافی شکر در انبارهای کشور وجود دارد؛ برای عرضه این محصول به بازار و متعادل شدن قیمت ها، از شرکت های تولید کننده خواست تا برای کمک به مردم شکر تولیدشان را به بازار عرضه کنند.

همچنین از مردم خواست تا به اندازه نیازشان خرید کنند تا دست سودجویان از بازار قطع شود.

اقتصاد کلان
شناسه : 18154
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا