دورخیز سکه و ارز تا پایان سال؛

سکه و ارز چقدر گران‌تر می‌شود؟

جهان صنعت نیوز| روند افزایش قیمت طلا از آخر هفته گذشته در بازارهای جهانی شروع شده است.تحلیلگران بازارهای جهانی معتقدند که طلا بعد از شکست مرز ۱۳۰۰ دلار به روند صعودی خود ادامه خواهد داد .به طوری که در آخرین ساعات معاملات روز گذشته به ۱۳۱۰دلار هم رسید که این رقم اوج قیمت ۸ ماهه است.


آنچه در بازارهای جهانی در حال وقوع است با کمی فاصله در بازارایران نمود دیگری دارد.روز گذشته بازارسکه و ارز لحظه به لحظه نرخ های جدیدی را رقم زد و انتظار می رود امروز این روند افزایشی ادامه داشته باشد.

اما آنچه شرایط بازار ایران را با بازارهای جهانی کمی متمایز می کند،ناهماهنگی قیمت طلا و سکه است. از ۷٫۶ میلیون قطعه سکه ای که سال گذشته بانک مرکزی در پی آرام کردن بازار پرتلاطم سکه و ارز پیش فروش کرد،تاکنون ۴٫۶ میلیون قطعه سکه به بازار عرضه شده است و مطابق برنامه زمان بندی عرضه این سکه ها تا پایان سال باید ۳ میلیون قطعه سکه دیگر روانه بازار شود.این میزان طلایی که بانک مرکزی پیش فروش کرده معادل ۲۳ تن طلاست.

اگرچه این روزها قیمت سکه در پی افزایش قیمت دلار رو به افزایش است،اما انتظار می رود با عرضه سکه های تازه کمی از تقاضای بازار کاهش یافته  و آهنگ افزایشی قیمت سکه کمی کندتر شود،البته این موضوع نمی تواند ادامه دار باشد.چه آنکه یکی از عوامل افزایش قیمت سکه،بالا رفتن قیمت دلار است.

همانطور که سررسید سکه های پیش فروش شده زمان ولی الله سیف فرارسیده،سررسید گواهی سپرده ریالی هم به زودی فرا می رسد. یکی از اهداف بسته سیاستی سه‌گانه ای که اسفند ماه سال گذشته از سوی رییس کل وقت بانک مرکزی ابلاغ شده به منظور جذب نقدینگی و حرکت آن از بازار ارز به سمت شبکه بانکی بود که این امر محقق نشد.براساس آخرین گزارشی که بانک مرکزی در مهرماه امسال منتشر کرده ،حجم نقدینگی ۱۶۹۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.در خوشبینانه ترین حال اگر رشد نقدینگی را معادل ۲۰ درصد در نظر بگیریم،حجم نقدینگی تا پایان سال به ۱۸۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

با توجه به سررسید گواهی سپرده ریالی،انتظار این است که ۱۲۰ هزارمیلیارد تومان نقدینگی تازه وارد بازار شود که این میزان نقدینگی حتما به بازارهای سکه و ارز سرازیر خواهد شد.

از سویی در بازار جهانی طلا هم تحولاتی در حال وقوع است که می تواند در بازار داخلی هم تاثیربگذارد

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 10601
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا