قطعات آمریکایی سوخو کم شد

سوپرجت روسیه در راه ایران

جهان صنعت نیوز| نشنال اینتررست در گزارشی نوشت، پس از آنکه بوئینگ و ایرباس قراردادهای فروش هواپیما به ایران را منوط به دریافت مجوز از آمریکا کرد و کاخ سفید صدور این مجوزها را رد کرد، ایران به سمت خرید هواپیماهای مسافربری سوپرجت سوخو ۱۰۰ رفت.

این هواپیما که برای حمل و نقل مسافر به صورت منطقه‌ای و تا حدودی میانبر محسوب می‌شوند نخستین بار در سال ۲۰۰۸ پرواز خود را انجام دادند.

حداکثر سرعت این هواپیماها ۸۷۰ کیلومتر در ساعت و ظرفیت حمل مسافر آن نیز ۱۰۸ نفر است.

در حال حاضر موتور این هواپیماها یک موتور جت ساخته شده به صورت مشترک توسط فرانسه و روسیه است.

با توجه به اتفاقی که در قرارداد ایران با بوئینگ و ایرباس افتاد سوپرجت سوخو ۱۰۰ محتمل‌ترین گزینه برای جایگزین کردن هواپیماهای کهنه ناوگان هواپیمایی ایران به حساب می‌آید اما مذاکرات در این زمینه تاکنون پیشرفتی نداشت چرا که از یک طرف بیش از ۱۰ درصد قطعات این هواپیما آمریکایی است و به طور کلی باید برای صادرات محصولات نهایی که بیش از ۱۰ درصد قطعات آن آمریکایی باشد باید از آمریکا مجوز گرفت و از طرفی چشم اندازی نسبت به صدور مجوز صادرات این هواپیما به ایران وجود ندارد.

علیرغم اینکه امیدی به همکاری آمریکا در ارائه معافیت تحریمی در این زمینه وجود ندارد تهران همچنان امیدوار است که شرکت سازنده با جایگزین کردن قطعات غیرآمریکایی و کاهش قطعات آمریکایی مورد استفاده در این هواپیما به زیر ۱۰ درصد دیگر نیازی به دریافت مجوز برای صادرات آنها به ایران را نداشته باشد.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه می‌گوید: هم اکنون در حال مذاکره با شرکت سازنده برای کاهش قطعات آمریکایی این هواپیماها هستیم. طرف ایرانی منتظر حل شدن این مشکل است تا بتواند سفارش خود را ارائه دهد.

به نظر می‌رسد امید ایرانی‌ها به حقیقت پیوسته است. شرکت سازنده سوپرجت سوخو ۱۰۰ تابستان امسال به سمت جایگزین کردن قطعات آمریکایی این هواپیما رفته و حتی برای پیشران آن یک موتور جت کاملا روسی در نظر گرفته است و نام هواپیمای جدید را سوپرجت سوخو ۱۰۰ R گذاشته است.

الکساندر روبستوف مدیرعامل شرکت سوخوی روسیه گفت: فرق این مدل جدید این است که در طول تولید آن استفاده از قطعات خارجی ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته است.

سوپرجت سوخو ۱۰۰ R زمینه ورود روسیه به بازار کشورهایی را که از سوی آمریکا تحریم شده‌اند را فراهم می‌کند و به نظر می‌رسد ایران نخستین کشور از این دست باشد.

بنا به گفته علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، ایران به ۵۰۰ هواپیمای مسافربری برای نوسازی ناوگان خود نیاز دارد.

هنوز مشخص نیست ایران می‌خواهد چه تعدادی از هواپیمای فرسوده خود را با  سوپرجت سوخو ۱۰۰ جایگزین کند اما اقدام اخیر روس‌ها در کاهش استفاده از قطعات خارجی در این هواپیما نشان می‌دهد که روس‌ها می‌خواهند به نخستین تامین کننده هواپیماهای مسافربری ایران تبدیل شوند.

آماده کردن سوپرجت سوخو ۱۰۰ برای خرید ایران یکی از سری اقدامات استراتژیک روس‌ها برای وارد کردن ایران به چرخه اقتصادی خود در پس تحریم‌های آمریکا علیه این کشور است.

ماه گذشته تهران و مسکو یک توافق تجاری امضا کردند که در قالب آن ایران معادل روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه صادر کرده و در قبال آن از این کشور تجهیزات و فناوری دریافت خواهد کرد.

مکزیک هم یکی از مشتریان این هواپیمای روس است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 6189
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا