رییس کل گمرک با انتقاد از وضعیت دروازه های ورودی کشور اعلام کرد:

هزینه ۵۰ میلیاردی برای ساماندهی گمرک بازرگان

جهان صنعت نیوز|  معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس گمرکات ایران با بیان این خبر گفت: در فاز اول ۵۰ میلیارد ریال، در فاز دوم ۲۰۰ میلیارد ریال و در فاز بعدی نیز مابقی اعتبار در این طرح هزینه می شود.
مهدی میراشرفی در حاشیه بازدید از گمرک بازرگان اظهار کرد: بهره مندی حداکثری از ظرفیت های مرزی ضروری است و ساماندهی مرزهای کشور از جمله آذربایجان غربی با همین هدف انجام می شود.  این در حالی است که مرزهای کشور ظرفیتی عالی برای تجارت خارجی است.
وی به وجود برخی ناهماهنگی ها در مرز اشاره و تاکید کرد: رانندگان برای صادرات و واردات در مرز بازرگان مشکلات زیادی در بخش لجستیکی دارند که رفع آنها نیازمند ایجاد هماهنگی است.
میراشرفی با اشاره به اینکه گمرک ایران در بحث مدیریت هماهنگ مرزی طبق ماده «۱۲ قانون امور گمرک و بند ج ماده ۳۵ رفع موانع تولید» مکلف به هماهنگی در مرزهاست، یادآوری کرد: با اجرای مدیریت واحد مرزی و طبق برنامه ریزی های انجام شده مدت زمان کنترل کالاها در گمرک به حداقل می رسد.  وی افزود: با کمک سازمان منطقه آزاد ماکو لجستیک و تیرپارک هایی در بازرگان ایجاد می شود که باید از ظرفیت های این سازمان به خوبی استفاده شود.
این مقام مسوول، تبدیل کنترل های ملموس و مزاحم مرزی به کنترل های غیرملموس و غیرمزاحم از طریق نصب تجهیزات مدرن را مورد تاکید قرار داد و افزود: در حال حاضر در مرز بازرگان تنها یک دستگاه ایکس ری فعال بوده و ماندگاری کامیون ها از سقف مجاز بیشتر است.

میراشرفی با بیان اینکه یک دستگاه ایکس ری ساخت داخل نیز جهت راه اندازی منتظر کسب گواهینامه از سازمان انرژی است، اضافه کرد: با توجه به کشفیات خوب ۲ سال اخیر، یک دستگاه ایکس ری اهدایی از ژاپن به گمرکات ایران نیز به زودی در بازرگان نصب می شود.
رییس گمرکات ایران گفت: با استقرار این دستگاه و با کمک تجهیزات جدید RFID و دوربین های OSD، ماندگاری کامیون ها در این مرز باید به حداقل ممکن برسد.
وی اظهار کرد: در بعد همکاری بین گمرکات کشورهای همسایه در مرز بازرگان به دنبال ایجاد دروازه مشترک تجاری با ترکیه بوده و به دنبال راه اندازی سیستم ET در تمامی گمرکات دو طرف هستیم .  وی ادامه داد: این عمل می تواند در بحث تسهیل صادرات و واردات و ماندگاری کالاها و کامیون ها در مرز نقش موثری داشته باشد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین از وضعیت موجود گمرک بازرگان اظهار گلایه کرد و گفت: وضعیت موجود این گمرک زیبنده این دروازه ورودی کشور نیست.

اقتصاد کلانصنعت و معدنمسکن
شناسه : 16051
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا