رویداد تاریخی بورس

جهان صنعت نیوز| فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی معتقد است که شاخص بورس تهران از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۶۰ روز کاری با بیش از ۲۵ درصد افزایش همراه شده است.

فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی معتقد است که شاخص بورس تهران از ابتدای سال جاری تا کنون حدود ۶۰ روز کاری با بیش از۲۵ درصد افزایش همراه شده است.

وی در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» خاطرنشان کرد: با توجه به این که در برخی از بازه های زمانی همانند معاملات روز شنبه شاخص با ریزش همراه شد اما در حال حاضرشتاب رشد بازار سهام بسیار مناسب ارزیابی می شود.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه سهم هایی با وزن زیاد همانند پالایشگاهی ها، پتروشیمی ها، فولادی ها و … اثرگذاری قابل توجهی در جریان معاملاتی شاخص بازار دارند.

در همین حال بررسی ها نشان می دهد که طی چند روز معاملاتی صنعت فولاد با رشد شدیدی همراه بود و در ادامه همگام با اصلاح قیمتی این صنعت، کلیت بازار ازچنین اتفاقی متاثر شد.

جهش بی سابقه

فردین آقابزرگی با تحلیل وضعیت سیاسی نیز تصریح کرد: به دلیل این که سایه مسایل سیاسی و غیر اقتصادی از وزن قابل توجهی برخوردار است، بنابراین به طور طبیعی واکنش های بازار نسبت به گذشته هیجانی تر شده به این معنی که بازار نسبت به هر نوع موضع گیری چه در داخل و چه در سطح جهانی سریعا از خود واکنش نشان می دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه صعود شاخص های بورسی را قابل توجه دانست و مطرح کرد: در کل تاریخ بورس کشور طی ۲ ماه کاری، رشدی معادل ۲۵ درصد تا کنون تجربه نشده است. بنابراین کسب بازدهی بیش از ۲۵ درصدی رویدادی تاریخی در بورس کشور لحاظ می شود.

وی افزود: علی رغم تثبیت نرخ دلار در بازار موازی جهش بورس درسال ۹۸ بی سابقه است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرایی جهش بورس طی سال جاری نیز عنوان کرد: دلیل اصلی این اتفاق مغایرت ها، ابهامات و گمانی زنی هایی است که در خصوص موضوعاتی پیرامون هسته ای و سیاسی وجود دارد.

به گفته وی، در صورتی که چنین مسایلی وجود نداشت به طورقطع با فضای مبهم تری در بازار مواجه می شدیم. به طوری که در یک روز پالس های مثبت از بهبود روابط بین کشور ها به گوش می رسد و در روز دیگری شورای خلیج فارس علیه ایران رفتار می کنند که همین موضوعات موجب حرکت قیمت ارز می شود. در همین حال همگام با افزایش قیمت ارز سرمایه گذاران اقدام به تسریع در روند معاملاتی خود می کنند.

گمانه زنی های نفتی

مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص این که گفته می شود صادرات نفت به طور مجدد صورت خواهد گرفت نیز بیان کرد: این موضوعات در غالب گفته ها و شنیده هاست. از طرفی، سناریوی اصلی که از گذشته نیز وجود داشته به این گونه است که به عنوان مثال، سیستم شرکت پالایشگاهی یک کشور همانند ترکیه بر این اساس تعریف شده که از نفتی با مشخصات و مختصات مشخصی استفاده می کند که به راحتی قابل تغییر نیست. بنابراین مشتری های خاص نفت ایران هم کماکان کشورهایی همانند چین، هند، کره جنوبی ترکیه، اروپا، ایتالیا و کشور هایی از این دست هستند.

بر این اساس اگر برگردیم به روال قبل، صادرات نفت به کشورهایی صورت می گیرد که در گذشته نیز با آن ها در تعامل بودیم.

وی تاکید کرد: در صورت تحقق چنین امری شاهد اثرگذاری آن در جریان داد و ستد های سهام شرکت ها در بورس خواهیم بود. این در حالی است که چنین امری، در بازیافت چرخه مجدد منابع مالی ارزی و بین المللی و گردش معاملات در بورس نیز دارد.

کانال مالی اینستکس

فردین آقابزرگی درباره آخرین اظهار نظر پمپئو وزیرامورخارجه آمریکا  مبنی بر پذیرش کانال مالی بین ایران و اتحادیه اورپا نیز خاطرنشان کرد: بخشی از فشار ها در زمینه دارو و غذا به واسطه این مهم بر طرف خواهد شد.

به طور قطع هر نوع گردش مالی در سطح بین الملل منجر به گشایشی اقتصادی می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص چشم انداز معاملاتی بازار سهام نیز گفت: تداوم صعود با شیب ملایم و همسو با مسایل سیاسی و اقتصادی برای زور های آتی بازارسرمایه پیش بینی می شود.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 24067
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا