رفتار توده وار سهامداران

جهان صنعت نیوز|بهروز خدا رحمی -دبیر کل سابق کانون نهاد های سرمایه گذاری معتقد است که اخبار و شایعات در روند نوسانات اخیر بازار سرمایه اثرگذار بوده اند. در یک سال گذشته سهامداران نگران این موضوع بودند که آیا ایران ازبرنامه جامع اقدام مشترک خارج می شود یا خیر. در صورت خروج ایران از برجام میزان اثرگذاری آن در جریان معاملات بازار سهام چگونه خواهد بود  و یا این که افزایش قیمت دلار در کنار کاهش ارزش ریال در بازار سهام و صنایع چگونه تاثیری خواهد داشت.

بهروز خدا رحمی مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: جنس شایعاتی که طی ۲ الی ۳ هفته اخیر در بازار سرمایه به گوش می رسید نگران کننده تر از گذشته بود.

به گفته وی عمده تحلیل ها نشان دهنده این موضوع بود که جنگی صورت نخواهد گرفت اما این مهم که آیا  تنش ها در حدی خواهد بود که به یک  جنگ و درگیری منجر شود نیز باعث شد، طیف قابل توجهی در جریان معاملاتی بازار اقدام به فروش سهام کنند و در نهایت نیز بازار طی روز هایی منفی شد.

اشباع بازار های رقیب

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تجربه گذشته معاملات در بازار سرمایه کشور نیز خاطرنشان کرد: به طور معمول و به محض این که سایه اخبار و شایعات اثرگذار در بازار کاهش پیدا  می کند فعالانی که سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج کرده بودند با تحلیل سرمایه گذاری در سایر بازار های موازی مشاهده می کنند که سودی برابر و یا بازدهی معادل بورس نخواهند داشت چرا که کلیه بازارهای رقیب یا اشباع شده اند و یا برای خیلی از سرمایه گذارانی که تجربه فعالیت در بورس را دارند، دیگر جذابتی ازلحاظ کسب سود نخواهد داشت.

بنابراین، سرمایه ها به سمت بورس سوق پیدا خواهند کرد و در پی این موضوع به طور مجدد بازار سهام رونق می گیرد.

مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات با تحلیل رفتار سرمایه گذاران تصریح کرد: به جای این که سرمایه گذاران تحلیل محورباشند بیشتر خبر محور هستند.

به طوری که عده  ای از سرمایه گذاران با توجه به یک خبر واکنشی بیش از حد از خود نشان می دهند. بر این اساس رفتار توده وار همیشه در بازار وجود خواهد داشت و به محض این که عده ای در نقش فروشنده ظاهر می شوند در مقابل عده کثیری به دلیل احساس نگرانی با تشکیل توده ای پشت سر افرادی که از یک خبر متاثر شده اند به صف فروش اضافه خواهند شد.

صنعت خوب و بد بازار

بهروز خدا رحمی در خصوص چشم انداز معاملاتی بازار سهام گفت: بازار سرمایه نسبت به بازار های مشابه به عنوان بازاری بی رقیب در بخش اقتصادی کشور فعالیت خواهد داشت.

بر این اساس در صورتی که بخواهیم چشم اندازی را به طور نسبی بین بازار ها متصور باشیم به طور قطع بازار سرمایه بازاری مطلوب تر از سایر بازار ها ارزیابی می شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به صنایع پیش رو نیز بیان کرد: در گذشته مطرح می شد که کدام یک از صنایع خوب و کدام یک از صنایع مطلوب ارزیابی نمی شوند اما اکنون با عبور از آن بازه زمانی مشاهده می شود که بازار نیاز به تحلیل بیشتری نسبت به گذشته دارد.

وی افزود: در صنایع بد هم شرکت های خوب برای سرمایه گذاری وجود دارد این در حالی است که در صنایع خوب همراه با چشم انداز مثبت هم شرکت های بد وجود خواهند داشت.  بنابراین سرمایه گذاران می بایست علاوه بر تحلیل صنعت، شرکت های موفق و مناسب را در راستای سرمایه گذاری در نظر بگیرند.

خبرنگار: مسعود کریمی

اقتصاد کلانبانک و بیمهیادداشت
شناسه : 20401
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا