خبر مهم رییس کل بانک مرکزی برای نظام بانکی: برداشت هوشمند اجرایی شد

جهان صنعت نیوز| عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با ارسال پیام تصویری به هشتمین همایش بانکداری الکترونیکی و نظام پرداخت گفت: بحث سامانه‌های پرداخت و تسویه، از ابزار‌های مهم سیستم بانکی و پولی کشور است و می‌توانند در دو بعد به بانک مرکزی کمک کنند.

وی افزود: نخستین بُعد نظارت بانک مرکزی بر بازار‌های پولی و بانکی است. چنانچه در بحران ارزی ماه‌های گذشته به علت تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده امریکا، حملات سفته بازانه شدت گرفت و ما توانستیم با کنترل تراکنش‌های بانکی بازار را کنترل و آرام کنیم.

همتی تأکید کرد: دومین بُعد مربوط به کسب و کارهاست که روزانه بیش از ۲۰۰ میلیون تقاضا در نظام بانکی وارد می‌شود و کنترل و نظارت می‌تواند این موضوع را افزایش دهد.این مربوط به کسب و کارهای نوپا در جامعه است، این در حالی است که «برداشت مستقیم» است که اکنون در اغلب بانکهای کشور عملیاتی شده و به عنوان یک ابزار و بستر مهم برای توسعه کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها به کار گرفته می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: استفاده از سیستم برداشت مستقیم در نظام بانکی می‌تواند دغدغه جمع آوری وجوه فعالان اقتصادی را کم کند.

همتی گفت: موضوع دیگری که بسیار هم قابل اهمیت است، ارز رمز‌ها است. سیاست نامه ارز‌رمزها از سوی بانک مرکزی منتشر شده و ما منتظر دریافت نظرات فعالان این حوزه هستیم تا بتوانیم به جمع بندی کامل رسیده و کار را نهایی کنیم.

وی تصریح کرد: مهاجرت از کارت‌های بانکی مغناطیسی به کارت بانک‌های هوشمند مهم‌ترین موضوعی است که در بانک‌ها نهادینه و بومی شده است، این فناوری امکان تبادلات مالی و اطلاعاتی را در کشور آسان‌تر خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آخرین نکته مربوط به ایجاد پلت‌فرم‌ها برای بلاک‌چین هاست. بلاک چین‌ها این امکان را به بانک‌ها می‌دهد تا بتوانند از این بستر برای توسعه فعالیت خود استفاده کنند.

همتی تأکید کرد: اقدامات معاونت فناوری بانک مرکزی در حوزه‌ آی تی با همکاری شرکت‌ها و فین تک‌ها می‌تواند بستر خوبی را برای توسعه بانکداری الکترونیک و استارت‌آپ‌ها ایجاد کند.

وی گفت: بانک مرکزی به این جمع‌بندی رسیده است که به تدریج به سمت وظیفه نظارتی خود برود و این امکان به فین تک‌ها و استارت‌آپ‌ها داده شود تا توسعه و فناوری را آزادانه انجام دهند.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 10585
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا