تولید برخی از تجهیزات حمل و نقل ریلی صرفه اقتصادی ندارد

جهان صنعت نیوز|  سیداحسن علوی نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی در کشور، گفت: در شرایط کنونی عمر ناوگان حمل و نقل ریلی اعم از واگن، لوکوموتیو و ریل بالای ۲۰ سال است، از این رو به نظر من یکی از اولویت های اصلی وزارتخانه های راه و صمت باید نوسازی این ناوگان باشد.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس در دهه اخیر بارها نسبت به فرسودگی ناوگان حمل و نقل ریلی هشدار داد، اما متأسفانه وزیر سابق راه و شهرسازی در پاسخ به نمایندگان اعلام می کرد که ما به دنبال واردات تکنولوژی از خارج از کشور هستیم، اما متأسفانه این اقدام نیز محقق نشد.

وی افزود: آخوندی معتقد بود که کشور تکنولوژی لازم را برای تولید تجهیزات ناوگان حمل و نقل ریلی ندارد، از این رو در گام نخست باید تکنولوژی وارد شود تا بتوانیم تجهیزات تولید کنیم.

علوی تصریح کرد: کشور در گذشته برای تأمین ریل راه آهن با مشکلات بسیاری رو به رو بود و برای این مسئله باید با کشورهای آلمان و چین مذاکره می کردیم، اما امروز قراردادهای خوبی با صنایع و کارخانجات داخلی از جمله ذوب آهن اصفهان برای تولید خطوط راه آهن منعقد شده است.

وی گفت: به نظر می رسد که ملاک صنایع و تولیدکنندگان داخلی برای تولید قطعات و تجهیزات حمل و نقل ریلی، صرف اقتصادی و کسب سود است، اما در شرایط کنونی فعالیت در این عرصه برای آن ها صرفه مالی ندارد، بنابراین باید دولت برای حمایت و تشویق این بخش سیاست های مالی جدیدی را در نظر بگیرد.

علوی گفت: در شرایط کنونی بر اساس آمار وزیر صمت، حمل و نقل ریلی کشور به حدود ۴۰ هزار لوکوموتیو و واگن جدید نیاز دارد، حال به نظر من وزارتخانه با حمایت دستگاه های دیگر باید تمام تمرکز خود را برای بومی سازی تجهیزات و قطعات این حوزه بگذارد.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: صندوق توسعه ملی، اوراق، بازار سرمایه و بانک ها از جمله راه کارها برای توسعه تولیدات داخلی در حوزه حمل و نقل ریلی است، حال اگر از این ظرفیت ها به درستی استفاده نشود، مجبور به واردات قطعات از خارج خواهیم بود.

اقتصاد کلان
شناسه : 27117
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا