پیشنهاد رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا برای حل بحران بازار؛

توزیع کاغذ را به بخش خصوصی واگذار کنید

جهان صنعت نیوز| بازار کاغذ این روزها تحولات عجیب و غریبی را تجربه می کند. اگرچه رشد قیمت کاغذ همچون دیگر بازارها به‌واسطه رشد قیمت دلار از پاییز سال ۹۶ آغاز شد اما طی چند روز گذشته، بحران کاغذ به موضوعی جدی برای رسانه ها، ناشران، صنعتگران و … تبدیل شده است.

بر همین اساس رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا با تأکید بر اینکه بحران کاغذ حل‌شدنی است، راهکار حل این مشکل را در واگذاری توزیع کاغذ به بخش خصوصی عنوان کرد.

حسین میرباقری اظهار کرد:در حال حاضر فروشنده کاغذ در بازار، وزارت فرهنگ و ارشاد است. درحالی‌که قبلاً این وظیفه بر عهده اتحادیه کاغذ و مقوا بود؛ اما متأسفانه به‌رغم پیگیری‎ها و نامه‌های ارسال‌شده، نه وزارت ارشاد و نه وزارت صنعت هیچ‌کدام پاسخگو نیستند.

وی تأکید کرد: از ۵۰ سال گذشته تاکنون، توزیع کاغذ وظیفه اصلی اتحادیه کاغذ و مقوا بوده است؛ عملا چه اتفاقی افتاده است که یک‌باره این وظیفه تغییر متولی داده است؟ به‌خصوص اینکه مشخص هم شده وزارت ارشاد نمی‌تواند مسئول توزیع کاغذ باشد. زمانی که وزارت ارشاد توزیع کاغذ را دست گرفت، قیمت کاغذ حدود بندی ۱۳۰ هزار تومان بود اما الآن این قیمت به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

میرباقری با تأکید بر این موضوع که قیمت فعلی کاغذ کاذب است، افزود: راه‌حل مشکل حل کاغذ مشخص است و بارها طی نامه‌نگاری‌های متعدد این راه‌حل از سوی اتحادیه کاغذ و مقوا اعلام‌شده است. به‌عنوان بخش خصوصی برای همکاری و مشارکت در حل این بحران اعلام آمادگی کرده‌ایم؛ اما جالب است حدود ۱۰ ماه کارگروه بررسی مشکلات کاغذ تشکیل‌شده است اما در این کارگروه، هیچ‌کدام از اعضای اتحادیه کاغذ و مقوا حضور ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون اول رئیس‌جمهور در نمایشگاه کتاب که ممکن است دولت برای حل بحران کاغذ به فرمول ارز نیمایی و پرداخت مابه‌التفاوت عمل کند، خاطرنشان کرد: این کار منجر به جهش مجدد قیمت کاغذ در بازار خواهد شد. به‌جای این کار باید اول‌ازهمه به‌صورت شفاف اعلام شود که ارز دولتی برای واردات کاغذ به چه کسانی تعلق‌گرفته است؟ تعداد ناشران واقعی مشمول دریافت کاغذ جند نفر است؟ باید پاسخ روشنی به این سؤال داده شود که کاغذی که از طریق وزارت ارشاد توزیع می‌شود، آیا به دست مصرف‌کننده رسیده است؟

اقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 16982
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا