خروج از بانک؛ ورود به بورس

جهان صنعت نیوز| در حال حاضر سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که استراتژی فروش خود را تبدیل به نگهداری سهام  کنند و در نقطه مقابل افرادی که منابع نقدی و مازاد در اختیار داشتند نیز در حال خرید سهام هستند.

یک کارشناس بازار سرمایه انتشار گزارش های ماهانه را طی روز های اخیر نشان دهنده وضعیت مطلوب مقدار فروش شرکت ها دانست. به گفته وی رسیدن نرخ پایه بورس کالا به رقم ۱۱ هزار تومانی که نشات گرفته از افزایش نرخ دلار در سامانه نیما (حدود ۱۱ هزار تومان) است، از دیگر دلایل رشد نماگر های بورسی محسوب می شود.

ولید هلالات رییس هیات مدیره سبدگردانی شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار با اشاره به وضعیت سیاسی کشور در گفت و گو با «جهان صنعت نیوز» عنوان کرد: صحبت های اخیر پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا  مبنی بر مذاکرات بدون پیش شرط  با ایران نیز میزان التهابات سیاسی را کاهش داد.

بنابراین، با توجه به عوامل مذکور بازار سهام پذیرفت که P/E بالاتری را به خود بگیرد. در همین حال، نرخ دلار بازار آزاد نیز رفته رفته در حال متعادل شدن است که در پی این مهم بخشی از سرمایه ها از بانک، بازار ارز و سکه به سمت بازار سهام که کوچک تر از سایر بازارهای مالی است تغییر مسیر می دهند.

بر این اساس، در حال حاضر سرمایه گذاران به این نتیجه رسیده اند که استراتژی فروش خود را تبدیل به نگهداری سهام  کنند و در نقطه مقابل افرادی که منابع نقدی و مازاد در اختیار داشتند نیز در حال خرید سهام هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: خرید سهام صنایع و شرکت ها بدون هیجان در حال انجام است. از طرفی، نگاهی به جریان داد و ستد های بازار سهام نشان می دهد که انتخاب سهم ها نسبت به گذشته بهتر صورت می گیرد و عمدتا سهم هایی مورد اقبال قرار می گیرند که قرار است دلار ۴۲۰۰ تومانی آن ها آزاد شود همانند صنعت دارو، برخی از خوراکی ها و یا صنایع پتروشیمی و فلزات اساسی که افزایش نرخ دلار نیمایی آن ها در نهایت به نفع سرمایه گذاران خواهد  بود.

عرضه اولیه سهام

ولید هلالات در خصوص راهکار عرضه اولیه در جهت جذب نقدینگی نیز عنوان کرد: عرضه اولیه شرایط  خاص خود را دارد به طوری شرکت ها می بایست ممیزی های لازم را رعایت کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، همزمان با رشد بازار نمی توان به عرضه اولیه خیلی شتاب داد چرا که این مهم به نفع کلیت بازار نخواهد بود.  به طور کلی شتاب عرضه اولیه در زمان رونق راه حل بلند مدت در راستای بزرگ کردن بازار سهام نیست.

وی تاکید کرد: برای بزرگ کردن بازار می بایست نقدینگی وارد شود و صرف این که  فقط سهم های جدید وارد بازار شوند اما معامله گران جدیدی وارد بورس نشوند، جذاب نیست.

ضرورت فرهنگ سازی

رییس هیات مدیره سبدگردانی شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در خصوص ضروت های کانالیزه کردن نقدینگی به سمت  بورس نیز گفت: در این زمینه نیاز مبرمی به فرهنگ سازی وجود دارد و فقط سازمان بورس و اوراق بهادار به تنهایی نمی تواند کاری کند. در همین حال، توضیح و تبیین سرمایه گذاری در بورس برای کلیت جامعه که افراد منابع خود را از طریق صندوق ها وارد بازار سهام کنند نیز در صورت همراهی  صداو سیما با نهاد ناظر بورس امری مهم ارزیابی می شود.

در همین حال، برای تحقق این موضوع نیاز به هماهنگی هایی در سطح وزارت خانه و دولت دارد.

خبرنگار: مسعود کریمی

بانک و بیمهپیشنهاد ویژهیادداشت
شناسه : 24091
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا