رییس اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به جهان صنعت نیوز اعلام کرد:

بحران مواد اولیه جدی نیست

جهان صنعت نیوز| با اینکه سال جاری با عنوان رونق تولید نامگذاری شده است اما بازار در رکود به سر می برد، چرخ صنعت آنطور که باید و شاید نمی چرخد و تجارت خارجی حال و روز خوبی ندارد.  به گفته برخی اقتصاددانان، مشکل تامین مواد اولیه موضوعی جدی است که دولت برای برطرف کردن آن تنها حدود ۴۰ روز فرصت دارد. این در حالی است که اگر دولت از این زمان سرنوشت ساز غافل شود، با بحران جهش نرخ دلار  و افزایش قیمت  بیشتر کالاها روبرو خواهیم شد. تامین مواد اولیه اگرچه به چالشی اساسی برای واحدهای تولیدی تبدیل شده است اما به گفته رییس اتاق بازرگانی تهران، بحرانی در این خصوص در میان نیست چرا که با وجود تحریم ها، راه های زیادی برای واردات و تامین مواد اولیه وجود دارد.

مسعود خوانساری در این خصوص به جهان صنعت نیوز گفت: خالی بودن انبارها و کمبود مواد اولیه موضوعی است که همواره مطرح می شود اما در شرایط فعلی همه کارخانه ها و واحدهای تولیدی با چالش کمبود مواد اولیه روبرو نیستند که منتظر وقوع بحران در بازار باشیم.

وی با بیان اینکه برخی صنعتگران با چالش تامین مواد اولیه روبرو هستند، افزود: واردات در سال جاری نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است اما با توجه به اینکه ایران با حدود ۷ کشور محصور در خشکی از جمله پاکستان، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان  و …  همسایه است، می توان به راحتی برای واردات از پتانسیل این کشورها بهره گرفت.

رییس اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه باید هرچه زودتر تهاتر در تجارت خارجی را مد نظر قرار دهیم، اظهار کرد: از این پس با توجه به وجود تحریم ها می توانیم به جای واردات مستقیم، واردات از طریق این کشورها را در دستور کار قرار دهیم . به گفته وی، کشورهای همسایه نه تنها به همکاری با ایران تمایل دارند بلکه کار با آنها می تواند واردات را برای تجار ایرانی سهل تر و کم هزینه تر کند.

خوانساری بیان کرد: برای کار با کشورهای همسایه ممنوعیت حمل و نقل دریایی، مشکل گشایش اعتبار و  چالش هایی از این دست وجود ندارد و می توان با تهاتر در تجارت خارجی، مشکل واردات و تامین مواد اولیه را به زودی حل کرد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 14544
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا