یک استاد رشته اقتصاد:

بحث محاسباتی و روانی، دلایل اصلی حذف صفر از پول ملی است

جهان صنعت نیوز| پول یک تمثیل و نماد است که ارزش آن به بازار مرتبط می‌باشد، اما با این حال صفرهای بالای ریال باعث شده که سال به سال مشکلات حسابداری آن بیشتر شود، به‌طوری که حتی نرم افزارهای کامپیوتری هم امکان حسابرسی آن را ندارند.


کارشناسان اقتصادی معتقدند، کاهش صفرهای پول ملی هیچ تغییری در ارزش آن به وجود نمی‌آورد، اما هر چقدر صفرها کاهش یابد مشکلات حسابداری آن کمتر می‌شود.

حامد قادرزاده، بحث حذف صفر از پول ملی را امری عادی تلقی کرد و گفت: بسیاری کشورهای دیگر هم نسبت به این عمل اقدام کرده اند و یا حتی پول خود را تغییر داده اند.

وی افزود: در کشور خود ما نیز با استناد به مدارک گذشته، خواهیم دید که واحد مالی ما دینار بوده است، مراجعه به مدارک ثبت اسناد دادگستری نشان می‌دهد که تمبرهای ما در گذشته ریال نبوده بلکه “قِران” بوده و در زمان‌های مختلف حتی نوع پول متفاوت بوده است.

این استاد اقتصاد می‌گوید: دلایل اصلی حذف صفر، بحث محاسباتی و روانی است، به طور مثال وقتی گفته می‌شود یک دلار، یک یورو و یا یک پوند برابر با ۱۲ هزار ریال است به لحاظ روانی در جامعه اثر منتفی دارد، لذا تلاش این است که به محاسبات پول کشور کمک شود.

وی تشریح کرد: بسیاری اوقات سیستم بانکی، زمان زیادی برای محاسبه دقیق یا معادل سازی با پول دیگری صرف می‌کند، وقتی که واحدها خیلی ریز می‌شود تا چند رقم اعشار باید در نظر گرفته شود. به همین دلیل تلاش می‌شود که تعداد صفرها از واحد پولی کمتر شود تا محاسبه دقیق‌تری صورت گیرد.

قادرزاده با اشاره به اثر روانی این اقدام در جامعه گفت: اگرچه در ابتدا ممکن است برخی‌ها تلقی کنند که هیچ اتفاقی نمی‌افتد و واقعیت را چیز دیگری بدانند، اما تعدیل تعداد صفرها از پول ملی موجب می‌شود که جامعه آماری کم کم برای بازتابی روحی و روانی آمادگی پیدا کند، لذا این اقدام می‌تواند مثبت و تأثیرگذار باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 10763
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا