بانک مرکزی قیمت پایه صادراتی کالا را هم لحاظ کند

جهان صنعت نیوز| عباس آرگون- از آنجا که بانک مرکزی به عنوان مرجع رسمی اعلام آمارهای اقتصادی مسوولیت ارائه داده‌های مربوطه را بر عهده دارد، اعلام آمار مربوط به میزان ارز بازگشتی به اقتصاد بیانگر در دست داشتن اطلاعات دقیق از فرآیندهای اقتصادی کشور است.

با این وجود در آمارهای منتشره از حجم اندک ارزهای بازگشتی صادراتی، باید موضوع قیمت پایه صادراتی را نیز لحاظ کرد. به عبارتی عدم تمایل صادرکننده برای بازگشت ارز به اقتصاد می‌تواند ریشه در تفاوت قیمت‌های پایه صادراتی داشته باشد که فروش کالا با قیمتی کمتر از قیمت خرید را برای صادرکننده با زیان همراه خواهد کرد.

 در چنین شرایطی است که صادرکننده قادر به بازگشت ارز به چرخه اقتصاد نخواهد بود.اما با همه اینها این موضوع که صادرکننده تحت هر شرایطی از بازگشت ارز به اقتصاد خودداری می‌کند نمی‌تواند درست باشد، چه آنکه صادرکنندگان و فعالان حاضر در صحنه تولیدی کشور برای آنکه بتوانند به فعالیت‌های صادراتی خود استمرار بخشند، نیازمند آنند که ارزهای حاصل از فروش کالاهای تولیدی را در فرآیند صادراتی به اقتصاد بیاورند تا قادر به تامین منابع ارزی موردنیاز برای تولید مجدد باشند.

ضرورت تشویق صادرکنندگان

بر این اساس تمام صادرکننده‌های واقعی اقدام به بازگشت ارز به اقتصاد می‌کنند و تنها آنهایی که مشوق لازم برای صادرات غیرواقعی را در دست دارند می‌توانند جزو آن دسته از فعالانی باشند که از بازگشت ارز به اقتصاد امتناع می‌کنند.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی یکی از بهترین گزینه‌ها، ایجاد رونق در صادرات غیرنفتی باشد که این موضوع برای آنکه صورت واقعیت به خود بگیرد نیازمند مشوقات و پیش‌نیازهایی است که دولت باید ناگزیر به تامین آن باشد.

با این حال نباید فراموش کرد که شرایط تحریمی کنونی که بر سیاست حداکثر فشار مبتنی است، ضرورت حمایت‌های گسترده از صادرات غیرنفتی را گوشزد می‌کند. در این حالت می‌توان با ایجاد تنوع و حفظ توازن بازار و تبعیت از قوانین و مقررات و ضوابط تدوین شده ثابت و منسجم، این موضوع را پیشگام توسعه کشور برای عبور از شرایط سخت اقتصادی قرار داد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدنیادداشت
شناسه : 19510
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا