برگ برنده چین در جنگ با آمریکا رو می‌شود؟

جهان صنعت نیوز|  تنش‌های فزاینده میان آمریکا و چین این نگرانی را برانگیخته که چین ممکن است از موقعیت خود به عنوان صادرکننده عناصر خاکی نادر به عنوان اهرمی در جنگ تجاری میان دو کشور استفاده کند.


هو شیء جین، سردبیر روزنامه گلوبال تایمز در حساب توییتری خود نوشت: بر مبنای آنچه اطلاع دارم چین با جدیت سرگرم بررسی محدودیت صادرات عناصر خاکی نادر به آمریکا است و ممکن است تدابیر دیگری را در آینده اتخاذ کند.

یک مقام کمیسیون اصلاحات و توسعه ملی چین اظهار کرد: چین به تقاضای داخلی اولویت خواهد داد اما تمایل دارد تقاضای منطقی سایر کشورها برای عناصر خاکی نادر را تأمین کند.

شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین هفته گذشته از یک شرکت عناصر خاکی نادر در جنوب چین دیدار کرد. قیمت سهام تولیدکنندگان عناصر خاکی نادر با گمانه زنی‌ها درباره پیام دیدار رئیس جمهور چین و احتمال استفاده چین از عناصر خاکی نادر به عنوان سلاحی در جنگ تجاری، صعود کرده است.

چین ۸۰ درصد در تولید عناصر خاکی نادر سهم دارد. این عناصر گروهی از ۱۷ عنصر شیمیایی مورد استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی و تجهیزات نظامی بسیار پیشرفته هستند که آمریکا از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ وارد کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، تاکنون صادرات عناصر خاکی نادر چین مشمول تعرفه‌های تنبیهی آمریکا قرار نگرفته است و واشنگتن روی واردات این مواد و سایر مواد معدنی مهم از چین تعرفه بالاتر وضع نکرده است.

با این حال پکن تعرفه روی واردات سنگ عناصر خاکی نادر آمریکا را از اول ژوئن از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد و فرآوری این سنگ‌ها در چین دیگر چندان اقتصادی نیست.

اقتصاد کلان
شناسه : 22891
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا