الزام جدایی بودجه از نفت حتی در شرایط غیر تحریمی

جهان صنعت نیوز| نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم جدا کردن بودجه از درآمدهای نفتی گفت: در حالی این این اتفاق باید رخ دهد که بودجه و مدیران ما هر دو نفتی هستند.

رضا علیزاده در پاسخ به این سوال که صفر کردن نفت در بودجه چه اهمیتی دارد و آیا این موضوع امکان‌پذیر است، گفت: چندین دهه است که این شعار را می‌دهیم اما در عمل موفقیتی بدست نیاورده‌ایم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: برای کاهش وابستگی بودجه به نفت باید طی سال‌های گذشته این کار آرام آرام انجام می‌شد و هر ساله درصدی از این وابستگی کم می‌شد.

وی با بیان اینکه سیستم اقتصاد کشور، اقتصاد نفتی است و مدیران ما هم مدیرانی نفتی هستند، گفت: باید به مدیران پول بدهند تا هزینه کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعا باید بودجه از درآمدهای نفتی فاصله بگیرد، گفت: حتی اگر در شرایط تحریم‌ هم نباشیم باید این امر را محقق کنیم.

علیزاده در پاسخ به این سوال که این کار چگونه امکان‌پذیر خواهد شد، گفت: ظرفیت‌های مختلف در کشور وجود دارد که توجه به آنها می‌تواند وابستگی به درآمدهای نفتی را کاهش دهد به عنوان مثال باید در حوزه صنایع معدنی قوی‌تر عمل کرد تا بخشی از درآمدها در این بخش جایگزین درآمدهای نفتی شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: درآمدهای حاصل از فروش نفت به جای صرف در بودجه‌های جاری باید سرمایه‌گذاری شود.

علیزاده با بیان اینکه روشی که تاکنون در خصوص درآمدهای نفتی و هزینه‌کرد آن در بودجه جاری داشته‌ایم غلط بوده است، گفت: باید برای جایگزینی درآمدهای نفتی بخش‌های مختلف کشاورزی، معدنی و گردشگری را توسعه دهیم ضمن اینکه توجه به صادرات غیرنفتی یکی از راه‌های جایگزینی درآمدهای نفتی است.

اقتصاد کلان
شناسه : 24767
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا