آمریکا ما رو از چی می‌ترسونه؟!

جهان صنعت نیوز| دکتر پویا ناظران در مورد وضعیت فعلی سیاستگذاری اقتصادی در کشور و اثر تحولات بین المللی بر آن در صفحه تلگرام خود مطالبی را نوشت و در مورد سیاستگذاری اقتصادی کشور که غیرعلمی است هشدار داد.


آمریکا ما رو از چی می‌ترسونه؟!

🔴اگه آمریکا حمله کنه، هزینه انسانی‌ش غیرقابل جبرانه، اما غیر از اون، چکار می‌خواد بکنه؟ فرضا یک بندر و دو تا پالایشگاه و چهار تا پایگاه نظامی رو هم منهدم کنه. با ۱۰ ه.م.ت می‌شه دوباره از نو ساخت‌شون. (ه.م.ت = هزار میلیارد تومن) اما وقتی دولت ۱۴ میلیارد دلار رو ۱۰هزار تومن زیر قیمت به یه عده خاص می‌ده، ۱۴۰ ه.م.ت خسارت زده.

🔴وقتی بنزین رو یک هفتم فوب و گازوئیل رو یک بیستم فوب می‌فروشه، هم باعث اسراف می‌شه و هم باعث قاچاق.

تخمین زده می‌شه که از ۲۰۰ میلیون لیتر بنزین و گازوئیلی که روزانه توزیع می‌شه، یک چهارمش یا اسراف می‌شه یا قاچاق. از قرار هر لیتر ۵۰ سنت، سالی ۱۰ میلیارد دلار، یا ۱۴۰ ه.م.ت از سرمایه این کشور یا بیجهت سوزونده می‌شه، یا از کشور خارج می‌شه.

🔴آمریکا نظام بانکی و صنعت نفت رو تحریم کرد، اما شبکه صرافی کشور رو دولت خودمون بهم ریخت. آمریکا سعی کرد صادرات و واردات رو سخت کنه، اما کمیاب شدن کاغذ و پوشک و گوشت کار دولت خودمون بود. ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی، تخم مرغ، خرما، دام و غیره به کشورهای همسایه که کار آمریکا نبود. سخت و زمانبر شدن ترخیص از گمرک که کار آمریکا نبود!

فرماندهی سنتکام آمریکا می‌تونه چند تا موشک بزنه و چند ه.م.ت زیرساخت و تجهیزات کشور رو نابود کنه. اما ما یک فرمانده اقتصادی تو کشور داریم که ۲۸۰ ه.م.ت خسارت فقط مال یک سالشه، تازه اونهم فقط از دو تا سیاست اقتصادی‌ش.

نوبخت و روحانی مشکل اصلی این کشور نیستند

🔴گرچه صدمه‌ای که محمد باقر نوبخت و حسن روحانی به اقتصاد کشور زدند، ارتش آمریکا نمی‌تونه بزنه، اما واقعیتش اینه که نوبخت و روحانی مشکل اصلی این کشور نیستند.

🔴مشکل اصلی اینه که پنجاه ساله که سیاستگذار اقتصادی ما جز دخالت در قیمت‌گذاری کاری بلد نبوده.

🔴اگه سال ۹۶ حجت‌الاسلام رئیسی پیروز شده بود، امروز فرماندهی اقتصادی دست کی بود؟ با توجه به ترکیب ستاد انتخاباتی ایشون، احتمالا دست فرهاد رهبر یا علی نیکزاد می‌بود. خب عملکرد این افراد رو هم در طول دولت نهم و دهم دیدیم. سیاستگذاری سال ۹۱ چندان با سال ۹۷ متفاوت نبود.

رواج رانت در اقتصاد

🔴بیشتر بریم عقب. اگه امروز میرحسین موسوی رییس جمهور بود، تیم اقتصادی دست کی می‌بود؟ مشاور ارشد اقتصادی ستاد انتخاباتی موسوی، فرشاد مومنی بود. پس در اون صورت، شاید امروز فرمانده اقتصادی فرشاد مومنی می‌بود و ای بسا رییس کل بانک مرکزی هم حسین راغفر می‌بود. یکساله که ایشون از سویی از رواج رانت در اقتصاد کشور شکایت می‌کنند، و از سوی دیگه می‌گن دلار ۴۲۰۰ تومنی گرونه و باید ارزونتر فروخته بشه!!!  پس در اون صورت هم، وضع ما بهتر از وضع امروز نمی‌بود.

🔴امروز این نوبخت و روحانی هستند که در حال نابودی اقتصاد کشورند. اما به احتمال زیاد تیم اقتصادی هیچکدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سالهای اخیر، عملکرد متفاوتی نمی‌داشت. همچنانکه از نظر مرحوم عالی‌نسب، سکان‌دار سیاستهای اقتصادی دهه ۶۰، سیاستگذاری اقتصادی چیزی به جز قیمت‌گذاری نبود!

🔴پنجاه سال است که وضع همینه. از اواخر دهه ۴۰ که محمدرضا پهلوی تیم اقتصادی دهه ۴۰ رو کنار گذاشت و خودش از طریق هویدا وارد عمل شد، سیاستگذاری اقتصادی کشور غیرعلمی بوده تا همین حالا.

🔴قدرت تخریب یک سیاست اقتصادی غلط، صدها برابر بمب و موشکهای آمریکاست. مهم نیست چه کسی بر سر کار باشه، تا زمانی که سیاستگذاری اقتصادی علمی نشه، توانایی‌های بالقوه این سرزمین و این ملت بالفعل نمی‌شه.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 19290
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا