اتاق ایران برای تسهیل در امور واردکنندگان چه کرده است؟

جهان صنعت نیوزمحمدعلی روشن – آنچه که در این مسیر بسیار به چشم می آید نقش بخش خصوصی است که این بخش هرچه توانمندتر و با برنامه تر باشد نیل به اهداف مورد نظر نیز سریعتر خواهد بود لذا اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران به عنوان یک تشکل قدیمی اقتصادی که اجتماعی از فعالان اقتصادی است بزای بهبود اوضاع اقتصادی در صورت داشتن برنامه می تواند بسیار اثرگزار باشد.


از طرفی در شرایطی که ما قرار داریم بطور ویژه باید تولید را تقویت کنیم و در طریق تقویت تولید برای مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی باید واردات انجام پذیرد تا این چرخه از گردش نایستد و تولید ایرانی صادرات محور انجام شود.

دولت ، مجلس و دستگاه قضایی بعنوان حاکمیت زیرساختهای لازم را برای واردات و صادرات آماده کرده و موانع را هم به مرور زمان باید برطرف کنند اما نباید از نقش اتاق بازرگانی در جهت دهی به قوای سه‌گانه غافل بود جرا که سالهاست بزرگان این تشکل اقتصادی مدعی هستند ما مشاور سه قوه هستیم بنابراین الزامی است که عالی جنابان در اتاق ایران به طور شفاف گزارش دهند که برای این موضوعات و به ویژه تسهیل در امر واردات و رفع مشکلات واردکنندگان و جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی و محصولاتی که در داخل تولید میشود چه کرده اند؟

اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران در دوره ای که گذشت دارای نوزده کمیسیون تخصصی بود که یکی از آنها بنام #کمیسیون_مدیریت_واردات بود و طبق ارزیابی های انجام شده در اتاق این کمیسیون طی چهار سال گذشته در رتبه بندی برای عملکرد جایگاه نوزدهم را نسبت به دیگر کمیسیونها داشته در حالی که همین کمیسیون در دوره گذشته رتبه اش همواره در صدر بوده است!

با وجود این کمیسیون در #اتاق_ایران ، امروز نباید شاهد انبوهی از مشکلات متعدد پیش روی واردکنندگان واقعی باشیم بلکه باید تا کنون بسیاری از موانع در مسیر واردات ضروری کشور در امور گمرکی ، مالیاتی ، حمل و نقل ، بیمه ، تسهیلات بانکی ، تبادلات پولی و ارزی ، عدم صدور بخشنامه های ساعتی و … برطرف می شد و وظیفه #اتاق_بازرگانی است که به واسطه‌ این کمیسیون مشکلات را دسته بندی و راهکارهای کارشناسی شده رفع آن را هم ارایه می نمود و همچنین نیازهای وارداتی و توانمندیهای کشور را در این رابطه نیز شناسایی و در اختیار قوای مسئول قرار میداد.

اکنون که که دوره جدید هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در سراسر کشور و اتاق ایران شکل گرفته فرصت متاسبی است تا فعالان بخش خصوصی مطالبه کنند که طی سالهای گذشته چه اقداماتی در اتاق و این کمیسیون انجام شده است؟

عملکرد اتاق بازرگانی

به نظر می آید هیات رییسه اتاق ایران در ارتباط با بحث تخصصی مدیریت واردات آنگونه که باید باشد ورود نداشته است و امروز برای آنکه واردکنندگان کشور دچار چالشها و مشکلات کمتری شوند و بسیاری از نیازهای اساسی و ضروری مردم و تولیدکنندگان تامین شودد ضرورت دارد تا برای آینده این کمیسیون تدبیر شود و اجازه داده شود که واردکنندگان حقیقی سکان آن را بدست گیرند و اینگونه نباشد که چنین جمع مهمی حیات خلوت سیاسیون شود.

در جنگ نابرابر اقتصادی امروز لازم است به جزییات این چنینی هم بسیار توجه شود چرا که یک انتخاب اشتباه میتواند حرکت در مسیری مهم را به انحراف کشانده یا مانع حرکت شود.

انتظار جدی است هیئت رئیسه اتاق ایران به این مطالبه بحق پاسخ دهد و با توجه به اهمیت موضوع ترکیب کمیسیونها بخصوص کمیسیون مدیریت واردات را مورد توجه قرار داده و تدبیری اتخاذ شود تا واردکنندگان و فعالان حقیقی اقتصادی را بعنوان متولیان امور برگزیده و جایگزین سیاسی کاران کنند.

روزنامه‌نگار

اقتصاد کلان
شناسه : 25406
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا