ناتوانی دستگاه های نظارتی دردسر ساز شد؛

گرانفروشی در بازار برنج

جهان صنعت نیوز| به گفته دبیر انجمن برنج، در مناطق تولید برنج همچون مازندران و گیلان، برنج با کیفیت نرخ مشخصی دارد اما در تهران و شهرهای بزرگ شاهد این هستیم که برنج با کیفیت پایین به قیمت های نجومی فروخته می شود.  جمیل علیزاده شایق با تاکید بر اینکه دستگاه های نظارتی همچنان در خواب به سر می برند، به «جهان صنعت» گفت: سقف قیمت برنج درجه یک معطر در شمال کشور ۱۲ هزار تومان است اما در تهران نرخ مشخصی برای برنج وجود ندارد و انواع درجه چندم این کالا با افزایش قیمت های چند برابری عرضه می شود.

وی افزود: کاش همان برنج با کیفیت استان های شمالی با درجه کم ناخالصی با قیمت های این چنینی در بازار عرضه می شد. دریغ از اینکه ناخالصی برنج های گران قیمت کلانشهرها بسیار زیاد است.

علیزاده شایق اظهار کرد: مصرف کنندگان نه تنها نسبت به افزایش قیمت های موجود در بازار گلایه دارند بلکه از کیفیت برنج های موجود در سطح شهر نیز ناراضی هستند. به گفته مردم، سودجویان برنج خارجی را با برنج ایرانی مخلوط می کنند و به اسم برنج داخلی با کیفیت به قیمت بالا در بازار عرضه می کنند.

دبیر انجمن برنج با بیان اینکه این روزها برخی افراد به دنبال واردات هستند، گفت: تلاش وارداتچی ها برای واردات بی نتیجه مانده و حالا آنها به بهانه سیل و کمبود کالاهای استراتژیک نظیر برنج به دنبال واردات هستند. در حالی که برآوردها نشان می دهد نیازی به واردات برنج نیست.

وی بیان کرد: برخی بر این باورند که اقشار ضعیف توانایی خرید برنج ایرانی را ندارند و باید به این منظور واردات را در دستور کار قرار داد. در حالی که با توجه به نوسان نرخ دلار، برنج خارجی تفاوت قیمت چندانی با برنج ایرانی ندارد. اما نکته قابل تامل این است که اگر دستگاه های نظارتی کار خود را به درستی انجام دهند، مردم می توانند برنج داخلی را با قیمت قابل قبولی خریداری کنند.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 13333
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا