واکنش وزارت جهاد به گرانفروشی نهاده ها

جهان صنعت نیوز| مسعود بصیری در واکنش به عرضه نهاده های دامی وارداتی که با ارز ۴٢٠٠ تومانی وارد شده اند اما بسیار گران تر از نرخ مصوب به دست تولیدکننده می رسند؟، گفت:نمی خواهم کتمان  کنم بهرحال ممکن است در برخی مواقع تخلفاتی رخ دهد. اما با این شدت و شیوه نیز چنین اتفاقی رخ نمی دهد.


وی اضافه کرد: در حال حاضر برای توزیع نهاده های دامی سامانه ای طراحی شده و در استان گلستان به عنوان پایلوت، طرح استارت  خورده است.

بصیری با بیان اینکه این سامانه با کمک بانک کشاورزی راه اندازی شده است، افزود: هفته گذشته کارهای عملیاتی این طرح انجام شد و از روز شنبه گذشته کار آغاز شده است.

وی توضیح داد: سامانه مذکور برای توزیع نهاده های دامی است و در زمینه توزیع ذرت، جو و کنجاله عمل می کند. ضمن اینکه تمام کارهای واردات، توزیع و عرضه در این سامانه کاملا شفاف خواهد شد، واردکننده و جامعه هدف که تولیدکنندگان گوشت اعم از مرغداران و دامداران هستند، در آنجا کاملا تعریف شده اند.

این مقام مسئول گفت: زمانی که این سامانه به کل کشور تسری یابد جلوی نشتی هایی که وجود دارد نیز گرفته خواهد شد.

بصیری درباره اینکه آیا این اقدام در جهت مقابله با ورود دلالان به بازار نهاده های دامی انجام می شود؟،ادامه داد:وقتی که ما نهاده ها را  با ارز رسمی که وارد می کنیم وارد این سامانه می کنیم تا بتوانیم توزیع آن را مدیریت کنیم.

وی درباره اینکه به نظر می رسد نشتی زیاد بوده که به ناچار به راه اندازی سامانه روی آورده اید؟، گفت:نشتی زیاد نبود احساس بر این بود که باید تمام کارها شفاف باشد. امسال وارد فضایی شدیم که لازم شد برای برخی موضوعات تدبیری بیاندیشیم.

بصیری توضیح داد:سامانه ما به صورت سیستمی است، یعنی به این صورت نیست که کسی تنها اطلاعات وارد کند بلکه کالا که وارد می شود در سیستم ثبت می شود، کالا که خارج می شود سیستم نشان می دهد. با کدهای دسترسی که در اختیار افراد قرار می گیرد آنها قادر خواهند بود این اطلاعات را رصد کنند.

چون ما باید مراقبت های خاص را داشته باشیم که مشکلی ایجاد نشود و بتوانیم پاسخگوی جامعه باشیم.

این مقام مسئول درباره اینکه چقدر طول می کشد تمام کشور به این سامانه ها مجهز شوند؟ گفت: همه تلاش مان را می کنیم تا پایان سال این اتفاق بیفتد.

بصیری ادامه داد:ما کسانی را که در شبکه توزیع می توانند موثر باشند مورد توجه قرار دادیم، کسانی که می توانند در انتقال کالا با قیمتی که کارگروه تنظیم بازار مصوب کرده از مبدا به دست مصرف کننده نهایی موثر باشند. همچنین با کمک بانک کشاورزی قرار است تسهیلاتی را نیز در نظر بگیریم تا مصرف کننده نهایی با استفاده  از این تسهیلات بتواند خریدهای خود را انجام دهد.

وی تاکید کرد: اگر کسی بخواهد خارج از نرخ های مصوب نهاده ها را عرضه کند دستگاه های نظارتی با وی برخورد می کنند.

بصیری درباره اینکه گفته می شود این افراد فاکتور را به نرخ مصوب صادر می کنند و مابه التفاوت را نقدی دریافت می کنند تا ردی از خود بر جای نگذارند،افزود: من نمی توانم این مسائل را تایید کنم. ممکن است در یک سیستم چند نفر آدم سودجو باشد نمی شود آن را به کل سیستم تعمیم داد.

بصیری همچنین درباره مباحث مطرح شده مبنی بر وجود انحصار در واردات نهاده های دامی،ادامه داد: انحصار وجود ندارد؛  انحصار یعنی ما بخواهیم به کسی یک فرصت و امتیازی بدهیم و به دیگران ندهیم. این فضا برای همه باز است، هر وارد کننده ای که شرایط او نه فقط در نهاده بلکه در همه کالاهایی که وزارت جهاد  مکلف است ارز دولتی به واردات آنها اختصاص دهد، با شرایطی که برای ما وضع کردند مطابق باشد، ، ما استقبال می کنیم. محال است در زمینه یک قلم یا یک کالا ما انحصاری عمل کرده باشیم.

وی گفت: شدیدا این مساله را تکذیب می کنیم نه تنها نهاده ها همینطور گوشت  و برنج، هیچ کالایی را انحصار ایجاد نکردیم فقط باید پرونده آن شخص  با مقرراتی که وضع شده همخوانی داشته یاشد.

بصیری درباره مشکلات کشتی های حامل نهاده های روی آب نیز افزود: بخشی  از مشکل کشتی هایی که روی آب مانده بود، حل شده و بانک مرکزی تلاش می کند که مشکل بخش دیگر آن نیز حل شود ولی جای نگرانی در این زمینه نیست. بانک مرکزی با قدرت ورود کرده و در حال رفع و رجوع مساله است.

خبرگزاری مهر هفته گذشته در خبری با عنوان «سند ناکارآمدی ارز دولتی/ نهاده را ۲۶۰۰فاکتورکرده ۳۷۰۰پول می‌گیرند» به فساد شکل گرفته در توزیع نهاده های دامی پرداخت و عنوان کرد نهاده های دامی که با اختصاص یارانه از سوی دولت وارد کشور می شود، بدست دلال ها افتاده و آنها نهاده ها را با قیمت گران به دامداران و مرغداران می فروشند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 11055
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا