مولاوردی: تعداد کودک‌همسران رو به افزایش است

جهان صنعت نیوز| شهیندخت مولاوردی افزود: تمام تلاش ما این است که بتوانیم از ازدواج این کودکان که در طول زندگی هنوز مفهومی درستی از زندگی را درک نکرده اند جلوگیری کنیم، اما در این زمینه اگر همه با هم تلاش نکنیم و مطالبه عمومی نشود، نمی توان به نتیجه درستی رسید.


وی ابراز امیدواری که دیگر شاهد کودک همسری و ازدواج کودکان در سنین پایین در جامعه نباشیم و من نسبت به این موضوع امیدوار هستم.

مولاوردی به اشاره به طرح ممنوعیت کودک همسری در مجلس شورای اسلامی و رد آن در کمیسیون حقوقی و قضایی ایرنا اشاره کرد و اظهار داشت: بخشی از ریشه این مخالفت ها با این طرح به خود بانوان برمی گردد. چون معتقدم تمام این چهار پنج سال فعالیت در حوزه زنان و خانواده، بیشترین مانع تراشی را از همجنسان خودم دیدم.

وی اضافه کرد: اکنون به خاطر گزارش ها و آدرس های غلطی که می دهند آخرش ما به اینجا رسیده ایم و هنوز قوانین مناسب را در این زمینه نداریم البته معتقدیم کودکان باید از کودکی آموزش های لازم را درباره مسائل به ویژه مبارزه با خشونت باید فراگیرند و درباره اختلاف ها و مناقشات و خشونت ها کودکان مهارت نه گفتن، کنترل خشم و مهارت لازم در مقابل بحران ها را باید داشته باشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که بتوان از کودک همسری ممانعت کرد به طور یقین بخش عمده ای از مشکلات اجتماعی نیز کاهش می یابد چون بسیاری از کودک همسران حتی نمی توانند تصمیم درستی برای زندگی شان بگیرند و این مشکلات به طلاق و هزاران آسیب اجتماعی دیگر منجر می شود.

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان افزود: امیدواریم تلاش ها برای به نتیجه رسیدن طرح کودک همسری بی ثمر نماند و بتوانیم با تصویب و اجرای این طرح گام های مهمی برای کاهش مشکلات و آسیب های اجتماعی ناشی از ازدواج را در سنین پایین برداریم.

پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز پیشتر گفته بود که کسی موافق ازدواج کودک ۹ ساله نیست چون ۵،۴ تا ۵،۶ درصد ازدواج ها در سالیان اخیر مربوط به کودکان ۱۰ تا ۱۴ سال است. اینکه سالانه بیش از ۴۰ هزار ازدواج در این سن است و بالای ۵ درصد ازدواج ها را شامل می شود آمار کمی نیست باید به این موضوع رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: برای طرح کودک همسری که در مجلس شورای اسلامی مطرح شد موافقیم حداقل سن ازدواج ۱۶ سال باشد و حتما باید ازدواج زیر ۱۳ سال ممنوع شود. البته ازدواج ۱۳ تا ۱۶ سال نیز باید با اذن دادگاه و نظر پزشکی قانونی باشد. به احتمال قوی از سال آینده طرح کودک همسری به صورت ویژه در مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز گفته بود که برای موضوع کودک همسری و برای اینکه دیگر شاهد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال در کشور نباشیم، لایحه ممنوعیت ازدواج این کودکان را به زودی تقدیم دولت خواهیم کرد. آمار ما نسبت به بحث کودک همسری بیشتر در مناطق حاشیه ای و مرزی است که بیشتر مربوط به مسائل قومیتی است.

اخبار برگزیده
شناسه : 11454
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا