مدل شناور تسهیلات

جهان صنعت نیوز|  بسته افزایش وام مسکن که به تازگی در قالب «تنوع‌بخشی در نحوه اعطای تسهیلات» و «افزایش حجم وام» توسط بانک مرکزی پیشنهاد شده در انتظار تایید نهایی دولت است.
رویکرد جدید دولت در تجهیز مالی بازار مسکن بر اساس «مدل شناور» طراحی شده که بر مبنای آن «توانایی اقساط‌دهنده» ملاک نحوه بازپرداخت وام قرار می‌گیرد، بنابراین هدفگذاری دولت در مدل جدید وام مسکن با حذف فاکتور «تعیین سقف» افزایش قدرت خرید متقاضیان است.

این مدل از تسهیلات‌دهی که متقاضیان دهک‌های پایین از آن نفع بیشتری خواهند برد، بر اساس طرح اصلاح شده «بازار منطقه‌ای عرضه مسکن» پایه ریزی شده است. تنها نکته مبهم این طرح نحوه «احراز توانایی مالی» متقاضیان است که نیازمند مکانیسم‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از سوء‌استفاده و آشفتگی بیشتر در عرضه تسهیلات است.

مدیران ارشد بانک مسکن که به تازگی از این طرح رونمایی کرده‌اند توضیح مشخصی در مورد نحوه احراز توان مالی متقاضیان ارائه نکردند اما به نظر می‌رسد این شاخص قرار است از میانگین سطح درآمد متقاضی سنجیده شود.
به گفته رحیمی انارکی، مدیر‌عامل بانک مسکن طرحی که بر اساس آن تسهیلات مسکن بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت به متقاضیان ارائه می‌شود موجب رونق بخش مسکن است.

 این مقام بانکی همچنین گفته است که پیش از این نیز به منظور تنظیم و عرضه تسهیلات در حوزه‌های ساخت و خرید از ‌سقف‌های تسهیلاتی استفاده می‌شد، اما در بسته جدید، سعی شده است تا از پتانسیل‌های کمتر استفاده شده بهره‌برداری شود.

سقف‌های تسهیلاتی ثابت کنار می‌روند

بانک مسکن پیش از این از سقف‌های تسهیلات ثابت برای اعطای تسهیلات استفاده می‌کرد.

بر این اساس همه متقاضیان‌ دهک‌های سوم تا هفتم که گروه هدف پرداخت تسهیلات محسوب می‌شوند، از سقف تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی استفاده می‌کردند، در حالی که در بسته جدید پیشنهاد شده است که بر اساس قدرت خرید و توان بازپرداخت افراد، سقف‌های تسهیلاتی به صورت متغیر تعیین شود و افراد بر اساس قدرت خرید و بازپرداخت اقساط خود بتوانند از تسهیلات متناسب با شرایط خود استفاده کنند.
تسهیلات مسکن پیش از آغاز دوره گرانی حدود ۵۰ درصد قیمت متوسط یک آپارتمان ۷۵ متری در تهران را پوشش می‌داد اما با افزایش بیش از دو برابری قیمت مسکن در همین مدت قدرت تسهیلات مسکن به ۲۱ درصد معادل یک پنجم کاهش یافته است.

 در این شرایط بسیاری از متقاضیان دریافت تسهیلات مسکن به دلیل بی‌اثر شدن وام و تلاش متقاضیان حفظ ارزش پول خود از سرمایه‌گذاری در صندوق پس‌انداز مسکن یکم انصراف دادند. با این وجود متقاضیان شهرهای کوچک و نقاط ارزان‌قیمت‌تر همچنان به دریافت تسهیلات مسکن از این صندوق امیدوارند.

در ۱۵ استان آذربایجان‌شرقی، مازندران، گیلان، البرز، کرمان، همدان، هرمزگان، کرمانشاه، آذربایجان‌غربی، بوشهر، قم، یزد، سیستان‌و‌بلوچستان، اردبیل و چهارمحال‌و‌بختیاری هدف‌گذاری برای جذب منابع صندوق پس‌انداز مسکن یکم به طور ۱۰۰ درصد محقق شده است. ب

ه بیان دیگر، مردم در این استان‌ها هنوز با استفاده از از تسهیلات بانک مسکن در این استان‌ها خانه‌دار می‌شوند.

افزایش مدت انتظار خرید خانه

به تازگی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران از ۱۱ میلیون تومان عبور کرده و حالا تورم عمومی کشور به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و بازار مسکن نیز دست‌کم مماس با همین میزان متورم خواهد شد‌‌.

ناظران می‌گویند بازار مسکن در سال‌جاری مطابق با نرخ تورم عمومی کشور رفتار می‌کند و در صورتی که در ادامه سال تورم عمومی به بالاتر از ۵۰ درصد نرسد بازار مسکن نیز در حوالی همین مقدار متورم می‌شود‌‌. در این شرایط پیش‌بینی می‌شود عبور تورم از نقطه بحرانی انقباض بیشتر قدرت خرید متقاضیان بازار مسکن را به دنبال داشته باشد‌‌.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط مرکز آمار از سال ۹۶، متوسط درآمد سالانه یک خانوار شهری در سال گذشته ۳۷ میلیون تومان اعلام شده است‌‌.

در شرایطی که متوسط درآمد خانوار برای سال ۹۷ هنوز منتشر نشده است با تخمین افزایش ۹/۱۹ درصدی (مطابق با مصوبه افزایش دستمزد شورای‌عالی کار برای سال ۹۷) درآمد خانوار می‌توان به این نتیجه رسید که متوسط درآمد خانوار در سال ۹۷ به ۴۴ میلیون تومان افزایش یافته است‌‌.
این در حالی است که متوسط قیمت یک متر واحد مسکونی در شهر تهران در اسفند ۹۷ به حدود ۱۱ میلیون تومان رسیده است‌‌.

بر همین اساس یک واحد مسکونی ۷۵ متری در شهر تهران به طور متوسط ۸۲۵ میلیون تومان معامله می‌شود‌‌. بنابراین شاخص دسترسی مسکن در شهر تهران به عدد ۱۸ رسیده است‌‌. از سوی دیگر دوره انتظار مسکن نیز به ۵۶ سال افزایش یافته است.
با این وجود براساس معیارهای بین‌المللی برای محاسبه شاخص دسترسی به مسکن شهری واحد نمونه ١٠٠متری را درنظر می‌گیرند. به این ترتیب با استانداردسازی این شاخص مدت انتظار برای خانه‌دار شدن در ایران چند برابر خواهد شد‌.

سقف‌های فعلی عرضه وام مسکن

در حال حاضر سقف وام صندوق پس‌انداز مسکن یکم در تهران ۸۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰ میلیون و برای سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان است.

برای زوجین نیز در تهران تا ۱۶۰ میلیون تومان، شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۲۰ میلیون و سایر مناطق تا ۸۰ میلیون تومان اختصاص پیدا می‌کند.

همچنین بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سود وام تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در بافت‌های فرسودهشش درصد و در سایر مناطق هشت درصد است. در حال حاضر بازپرداخت اقساط تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی با نرخ سود هشت درصد (۱۲ ساله) ماهانه حدود ۹۰۰ هزار تومان است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 18627
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا