قیمت هر کیلو مرغ به ۱۲ هزار تومان رسید

جهان صنعت نیوز| برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری  از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.


وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت مرغ تا پایان ماه مبارک رمضان با تلورانس ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومانی در بازار در نوسان باشد.

چهار آیین عدم دسترسی عادلانه مرغداران گوشتی به آمار و اطلاعات مورد نیاز تولید را دلیل اصلی اُفت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: بر خلاف ماده ۵ قانون انتشار دسترسی آزاد به اطلاعات و ماده ۴ آیین نامه اجرایی قانون تمرکز وظایف بخش کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مرغداران قرار نمی‌دهد که در نهایت این امر افزایش جوجه ریزی و زیان مرغداران را به همراه داشته است.

این مقام مسئول نیاز ماهانه کشور به جوجه ریزی را ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون قطعه اعلام کرد و افزود: این در حالی است که میزان جوجه ریزی به سبب عدم انتشار اطلاعات از سوی وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های قبل به ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه رسیده که در نهایت این امر به سبب ازدیاد عرضه به زیان مرغداران تمام شده است.

وی از کاهش میزان جوجه ریزی خبر داد و گفت: اگرچه آمار و اطلاعاتی دقیقی از میزان جوجه ریزی واحد‌های مرغداری در دسترس نیست، اما برآورد می‌شود که میزان جوجه ریزی به مدار منطقی ماهانه ۱۰۰ میلیون قطعه بازگشته باشد.

چهار آیین قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با توجه به افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش قدرت خرید خانوار پیش بینی می‌شود که روند صعودی قیمت مرغ از ۲۰ روز آینده در بازار آغاز شود.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها را ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: از کارگروه ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم که هر چه سریع‌تر نرخ مصوب مرغ را اعلام کند تا انگیزه مرغداران برای استمرار تولید افزایش یابد.

وی در پایان درباره آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰ و ذرت یک هزار و ۷۵۰ تومان از بازار آزاد خریداری می‌شود که این امر بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

عمومی
شناسه : 19820
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا