طغیان قدرت

جهان صنعت نیوز| گرانی خودرو هجمه‌های زیادی را متوجه وزارت صنعت، معدن و تجارت کرده است. از طرفی نمی‌توان ضعف در قدرت اجرایی برخی سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با بازار را نادیده گرفت و آن را عاملی برای شدت گرفتن نابسامانی‌های بازار ندانست. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که بازار اکنون به دست افرادصاحب نفوذ و سودجو افتاده است. حال باید چه کار کنیم تا بازار از مخمصه حضور دلالان نجات یابد.
بالا ‌گرفتن تب افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو‌ موجب تلاش وزارت صنعت برای بازگشت آرامش به بازار شد. تداوم سیر صعودی قیمت خودروهای داخلی موجب شد تا ۱۰ اردیبهشت سال‌جاری در جلسه کمیته خودرو وزارت صنعت مصوباتی برای رشد عرضه و بازگشت آرامش به بازار خودرو تصویب شود.

در جلسه کمیته خودرو، با تاکید بر ‌این نکته که هرگونه افزایش قیمت خودروهای تولیدی، هیچ دلیل اقتصادی نداشته و تولید و تحویل خودرو‌ها براساس برنامه ادامه دارد، از مردم خواسته شد به جوسازی دلالان در فضای مجازی توجه نکنند. همراه این موج حضور دلالان و سودجویان در بازار خودرو مشهود و غیرقابل کتمان است.
بازار خودرو در شرایطی طی ماه‌های گذشته دچار نوسانات شدید شد که دلیل این وضعیت را می‌توان در بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو از سوی ایالات متحده آمریکا‌ جست‌وجو کرد. در روزهایی که هنوز نوسانات قیمتی مهمان بازار نشده بود، کارشناسان با توجه به نوسانات نرخ ارز و همچنین مساله بازگشت تحریم‌ها، بارها نسبت به سرایت بحران بازار ارز به بازار خودرو هشدار دادند.

آنها پیشنهاد کردند که سیاستگذاران در قیمت خودروها بازنگری کنند و با این کار جذابیت بازار را برای سرمایه‌های سرگردان، دلالان و واسطه‌ها از بین ببرند. از طرف دیگر‌ از کسب سودی که به دلیل فاصله قیمتی میان قیمت بازار و کارخانه به جیب واسطه‌ها ریخته می‌شود، ممانعت کنند.

هزاران هشتگ برای به هم ریختن بازار

اخیرا رییس‌جمهوری به چهار وزیر کابینه دستور داد اقدامات لازم و موثر در زمینه توزیع کالاها و مقابله با گران‌فروشی انجام شود. یکی از این وزرا، وزیر صنعت، معدن و تجارت است تا به منظور کنترل و نظارت بر قیمت کالاها و خدمات، اقدامات لازم و موثر را در توزیع، عرضه و فروش کالاها با قیمت مناسب به عمل آورد.

 از سوی دیگر چندی پیش وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دشمن در کنار جنگ اقتصادی، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی راه انداخته است، گفت:‌ راهکار مقابله با تحریم‌ها، تسهیل امور و اعتماد به بخش خصوصی و مردم است. دشمن روزانه چندین هزار هشتگ در فضای مجازی در مورد خودرو و سایر کالاهایی که ظرفیت بحران‌سازی دارند، ایجاد می‌کند تا فضا را به هم بریزد.

رضا رحمانی افزود: در شرایط فعلی تمامی دستگاه‌ها باید تمام‌وقت فعال باشند‌ چنان‌که به معاونان خود دستور داده‌ام اگر نیاز باشد ۲۴ ساعته در وزارتخانه بمانند و برای حل مشکلات و اجرای برنامه‌ها وقت بگذارند. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه دشمن در کنار جنگ اقتصادی، جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی راه انداخته است، گفت: در دوران جنگ تحمیلی با وجود آنکه وضعیت اقتصادی و درآمدهای کشور به مراتب بدتر از امروز بود، اما جنگ روانی علیه کشور وجود نداشت که این مساله، کار مدیریت را ساده‌تر می‌کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید با تدابیر لازم و اطلاع‌رسانی صحیح، تبلیغات دشمن را بی‌اثر کرد، گفت: واقعیت‌های کشور باید به مردم اطلاع‌رسانی شود چراکه اگر مردم در جریان امور باشند با مسوولان همراهی خواهند کرد و شرایط را درک می‌کنند.

به گفته رحمانی، دشمن در فضای مجازی به گونه‌ای فضاسازی می‌کند که گویی مسوولان به مشکلات مردم توجهی ندارند در حالی که این‌گونه نیست و مسوولان تمام تلاش خود را برای حل مشکلات به کار گرفته‌اند.

قیمت‌های تحمیلی دلالان

از سوی دیگر و در همین رابطه با به هم ریختگی بازار خودرو، حمیدرضا فولادگر رییس کمیسیون ویژه تولید ملی با اشاره به واقعی نبودن قیمت‌های فعلی خودرو در بازار گفت: جریان دلالی و واسطه‌ای قیمت‌های فعلی خودرو را بر بازار تحمیل کرده است.

فولادگر در حاشیه نشست کمیسیون ویژه تولید ملی با سازمان ملی استاندارد در جمع خبرنگاران گفت: در کمیسیون صنایع بحث ساماندهی صنعت خودرو بررسی شد و با این طرح ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیر کردن این صنعت مد نظر قرار گرفته و بر این عقیده‌ایم تا وقتی این صنعت از حالت انحصاری بیرون نیاید و ساختارش اصلاح نشود مشکلاتش ادامه دارد.
وی گفت‌: خرید و فروش‌های صوری با قیمت‌های تصنعی در برخی بنگاه‌ها صورت می‌گیرد تا این‌گونه جلوه داده شود که این قیمت‌ها واقعی است و به این ترتیب قیمت بر بازار تحمیل شود. وی ادامه داد: این مشکلات گاهی در قیمت خودرو رخ می دهد و گاهی در خدمات پس از فروش که نیاز به اصلاح ساختاری است.

فولادگر خاطر‌نشان کرد: تلاطم بازار خودرو شرایط را برای جلوگیری از تولید پراید سخت کرده و به محض اینکه شرایط مهیا شود این موضوع اجرایی می‌شود. همان‌طور که چند سال پیش خط تولید پیکان متوقف شد امروز هم این کار باید برای خودروهای غیر‌استاندارد انجام شود.

گره بازپرداخت‌های یورویی

اما همه تقصیر‌ها را نباید متوجه یک سمت کرد هرچند دلالان و افراد صاحب نفوذ بازار را در برابر چشم متولیان در دست گرفته‌اند، مقصران دیگری نیز هستند که توان تولید را کاهش داده یا متوقف کرده‌اند.

به گفته محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن قطعه‌سازان همگن‌ با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه طی یک‌سال اخیر نیاز ما به تسهیلات سه برابر شده و برای گرفتن تسهیلات جدید، بانک‌ها وثایق جدید می‌خواهند بنابراین پیشنهاد ما این است که با همان وثایق قبلی این تسهیلات داده شود که مطمئنا ارزش آنها امروز بیشتر شده است.
نجفی‌منش درخصوص آخرین وضعیت قطعه‌سازان گفت: مطابق مصوبه دولت، شب عید چهار هزار میلیارد تومان به این صنعت تزریق شد که حرکت خوبی بود و برای ۸۴۴ میلیون یورو باقیمانده ابتدا بانک مرکزی گفت من این مبلغ یورویی را به شما می‌دهم اما هنگام بازپرداخت، با قیمت روز اصل و سود آن را محاسبه می‌کنیم.
رییس انجمن قطعه‌سازان همگن ادامه داد: پرداخت این مدل تسهیلات اصلا مناسب قطعه‌سازان نبود زیرا آنها کالا را وارد می‌کردند و می‌فروختند و معلوم نبود هنگام بازپرداخت قیمت یورو چقدر باشد. بر همین اساس وزیر صنعت با بانک مرکزی مذاکره کرد و قرار شد این مبلغ به صورت ریالی به ما پرداخت شود اما هنوز معلوم نیست این مبلغ به ریال چقدر می‌شود و سود آن را می‌خواهند چند درصد حساب کنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 18599
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا