صعود قیمت نفت در پی تحریم ونزوئلا

جهان صنعت نیوز| بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱۲ سنت یا ۰.۲ درصد افزایش، به ۶۰.۰۵ دلار در هر بشکه رسید.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت یا ۰.۳ درصد افزایش، به ۵۲.۱۲ دلار در هر بشکه رسید.

با وجود این اقدام که با هدف افزایش فشار روی نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا صورت گرفته است، معامله گران می‌گویند عرضه گسترده نفت و کندی اقتصادی بویژه در چین، رشد قیمتهای نفت را محدود نگه خواهد داشت.

آمریکا با وجود اختلافات سیاسی، همچنان مقصد اصلی صادرات نفت ونزوئلا است و با وجود این که حجم صادرات این کشور در بحبوحه بحران اقتصادی در ماههای اخیر کاهش پیدا کرده است اما دولت آمریکا این کشور آمریکای لاتین را هدف تحریم قرار داده است.

دولت آمریکا از خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا که هفته گذشته خود را رئیس جمهور خواند، حمایت کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد در نتیجه اقدام امروز ، تمامی اموال و منافع شرکت PDVSA که در قلمرو قضائی آمریکا قرار دارد بلوکه می‌شوند و شهروندان آمریکایی حق معامله با آنها را ندارند. همچنین افرادی که در بخش نفتی اقتصاد ونزوئلا فعالیت می‌کنند ممکن است هدف تحریم آمریکا قرار بگیرند.

ونزوئلا صاحب بزرگترین ذخایر نفت قطعی در دنیا بوده و عضو اوپک است.

با وجود ذخایر عظیم، صادرات نفت ونزوئلا از ۱.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۷ به بیش از یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۸ کاهش پیدا کرد. این کاهش تولید در نتیجه بحران اقتصادی روی داد که مانع سرمایه گذاری در بخش نفت و تأمین تجهیزات لازم و پرداخت حقوق کارکنان شد.

در حالی که تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا در صدر اخبار قرار گرفته است اما تحلیلگران اظهار می‌کند مسئله اصلی تجارت جهانی نفت همچنان فراوانی عرضه مانده است.

عرضه جهانی نفت همچنان بالا مانده که به دلیل افزایش بیش از دو میلیون بشکه در روز تولید آمریکا است. این کشور سال گذشته ۱۱.۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد.

از سوی دیگر این نگرانی در صنعت نفت وجود دارد که تقاضا برای نفت در بحبوحه کندی رشد اقتصادی فروکش کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 10554
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا