افزایش اجاره بهای مسکن به شکل نجومی ؛

سال سخت مستاجران

جهان صنعت نیوز| فصل جابه‌جایی آغاز شده و تا اواخر شهریورماه ادامه دارد اما افزایش اجاره‌بهای مسکن در نقاط مختلف شهری تا حدی پیش رفته است که خانوارها برای اجاره مسکن مستاصل شده اند. موجران اما این روزها وضعیت بهتری دارند به طوری که با افزایش قابل توجه نرخ های پیشنهادی خود برای اجاره دادن مسکن، به دنبال برآورده کردن انتظارات تورمی خود هستند.

از این رو بسیاری از مستاجران با توجه به اینکه قدرت پرداخت اجاره بهای سنگین را ندارند، از این املاک به آن املاک در رفت و آمد هستند تا بلکه مسکنی با قیمت مناسبتر پیدا کنند. این در حالی است که اگر مسکنی با قیمت مناسب هم پیدا شود، چند ساعتی بیشتر دوام نمی آورد و به سرعت اجاره می رود. بنابراین بسیاری از مستاجران چاره ای ندارند جز اینکه برای اجاره مسکن به حاشیه کلان شهرها پناه ببرند.

بر همین اساس یکی از متقاضیان اجاره مسکن در تهران به «جهان صنعت نیوز» گفت: افزایش اجاره بهای مسکن موضوع جدیدی نیست به طوری که سال گذشته نیز پرداخت اجاره بها با توجه به میزان درآمدها و وضعیت تورم، کار ساده ای نبود.

علی امینی با بیان اینکه چیزی نمانده که زیر بار پرداخت اجاره بها له شویم،  اظهار کرد: در محلی که من زندگی می کردم، تا چند ماه پیش امکان خرید ۵۰ متر خانه با پرداخت صد میلیون تومان  وجود داشت اما حالا با این هزینه حتی نمی توان سوییت ۲۰ متری را هم خریداری کرد.

وی با اشاره به اینکه بنگاه ها و بساز و بفروش ها عامل گرانی مسکن و به تبع آن افزایش اجاره بها هستند،  افزود: این روزها صاحبان مسکن هر قیمتی را که دوست دارند برای فروش و اجاره تعیین می کنند و نظارتی در این خصوص وجود ندارد.

امینی همچنین با انتقاد از سیاست های اقتصادی دولت بیان کرد: ارزش ریال خیلی وقت است که افت کرده اما با این حال ما به ریال درآمد داریم و باید به دلار خرج کنیم.

انتظارات تورمی

یکی دیگر از متقاضیان اجاره مسکن در مورد وضعیت نابسامان بازار مسکن در سال جاری گفت: وضعیت نابسامان اقتصاد شرایطی را به وجود آورده است که به دنبال آن موجران برای برآورده کردن انتظارات تورمی خود تا جایی که امکان آن وجود داشته باشد،  اجاره بها را افزایش می دهند.

محمد الوندی با بیان اینکه توان پرداخت بهای اجاره را نداریم،  اظهار کرد: چیزی به پایان زمان تحویل آپارتمانی که در آن زندگی می کنیم باقی نمانده اما هنوز مسکنی با قیمت مناسب پیدا نکردیم.

وی افزود: در حال حاضر با اینکه به دنبال اجاره مسکن با متراژ کمتر و در مناطق پایین تر هستم اما هنوز مورد مناسبی را پیدا نکردم. جالب اینجاست به محض اینکه در برخی استارتاپ ها و اپلیکیشن ها موردی با قیمت مناسب پیدا می شود، به سرعت اجاره می رود و جوابگوی نیاز همه متقاضیان نیست.

الوندی با بیان اینکه به نظر می رسد با قیمت های فعلی باید به حاشیه شهر برویم، گفت: زندگی این روزها به شدت سخت شده و افزایش ناچیز درآمدها نتوانسته  باری از روی دوش ما بردارد. این در حالی است که با توجه به افزایش اجاره بها و کوچ اجباری به حاشیه شهرها، هزینه رفت و آمد نیز به هزینه های قبلی ما اضافه خواهد شد.

پیش از این نیز اواخر سال گذشته کارشناسان از اجاره مسکن به عنوان موضوعی سخت و چالش زا برای سال ۹۸ یاد کرده بودند. به گفته آنها، با توجه به افزایش شدید قیمت مسکن و اجاره بها در کنار تورم، افزایش حقوق به میزان فعلی نه تنها منجر به به اجاره مسکن کارمندان و کارگران نمی شود بلکه پاسخگوی نیازهای دیگر خانوارها نیز نخواهد بود. به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک، حاشیه نشینی ره آورد افزایش نرخ مسکن است.  حسام عقبایی معتقد است که افزایش نرخ اجاره بها منجر به عقب ماندن طبقات متوسط و ضعیف جامعه از اجاره مسکن شده است به طوری که مستاجران در شهرهای بزرگ از شمال شهر به میانه شهر، مستاجران میانه شهر به جنوب شهر و مستاجران جنوب شهر به حاشیه شهرها در حال مهاجرت هستند.

واقعیت این است که بخش مسکن می تواند آسیب جدی به اقتصاد خانوار وارد کند چرا که بر اساس آمارها حدود یک سوم درآمد خانوارها برای پرداخت اجاره مسکن هزینه می شود. از این رو به نظر می رسد که دولت باید هرچه زودتر برای حل چالش های موجود در این بخش فکری کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانمسکن
شناسه : 16760
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا