حقایقی تکان‌دهنده از شبکه روابط جنسی در دبیرستان‌های آمریکا+نمودار

جهان صنعت نیوز|  سالانه نزدیک ۲.۳ میلیون نفر به جمعیت بیماران مقاربتی در آمریکا اضافه می‌شود که دختران نوجوان و جوان سهم عمده‌ای در شایعترینِ این بیماری‌ها یعنی کلامیدیا دارند.


از هر ۱۰ هزار نفر در آمریکا ۵۲۹ نفر به کلامیدیا مبتلا هستند یعنی بیش از ۵% که رقم قابل توجهی برای یک بیماری مقاربتی است. ۴۵% از این موارد به دختران ۱۵ تا ۲۴ ساله برمی‌گردد. جدا از عوارض بیماری برای شخص، مشکلات بعضاً مادام‌العمر بر اثر این بیماری برای بارداری به وجود می‌آید.

وضع بقیه بیماری‌های مقاربتی نیز چندان خوشایند نیست. آخرین گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها در آمریکا (CDC) نشان می‌دهد بین سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی بیماری سفلیس با جهشی فوق‌العاده، ۲۱ درصد در میان زنان و ۴۴ درصد در میان نوزادان افزایش یافته، همزمان مجموع بیماری‌های مقاربتی در میان مردان ۹% بیشتر شده است که دو سوم آن به همجنسبازان مربوط است.

تعداد بیماران جدید مقاربتی در سال ۲۰۱۷ میلادی در آمریکا به صورت مجموع و به تفکیک چهار بیماری

این نگرانی‌ها در میان پژوهشگران نیز کم نیست، به ویژه که از دهه پیش، تب ویروس HIV بالا گرفت و به مرگ بسیاری از مبتلایان منجر شد و همزمان موج تبلیغ و رسمی‌کردن همجنسبازی نیز در ایالات آمریکا گسترش یافت.

پژوهش جالبی در دبیرستان جفرسون در آمریکا انجام شده که برای اپیدمولوژیست‌ها جالب توجه است. مدرسه دولتی جفرسون در شهر جفرسون و ایالت میسوری واقع است و تمام دانش‌آموزان آن سفیدپوستان آمریکایی هستند.

نتیجه این پژوهش، مقاله‌ای شد در ژوئیه ۲۰۰۴ با عنوان «زنجیره اثرپذیری: ساختار شبکه روابط رمانتیک و جنسی» در «نشریه آمریکایی جامعه‌شناسی» که «ساختار روابط جنسی» دانش‌آموزان را ترسیم کرده است. نتایج شوکه کننده است.

این نمودار نشان می‌دهد برخی دختران با چهار پسر، یک دختر با شش پسر و یک پسر با نه دختر رابطه داشته‌اند! بیماری‌های مقاربتی و HIV می‌تواند از مسیر این خطوط ارتباطی در سرتاسر گروه شیوع یابد و مثلاً در حلقه بزرگی که بالا سمت چپ مشخص است، با ده‌ها واسطه از پسری در منتهی الیه راست به دختری در منتهی الیه چپ منتقل شود:

نقاط پررنگ نشانه پسران و نقاط کمرنگ نشانه دخترانی است که طی ۱۸ ماه دارای رابطه جنسی بوده‌اند.

۶۳ مورد رابطه تک‌به‌تک گزارش شده، اما بقیه دانش‌آموزان در یک یا چند رابطه قرار گرفته‌اند که امکان شیوع بیماری از شخص یا اشخاص ثالث در آن وجود داشته است.

در بزرگترین حلقه که بالا سمت چپ مشاهده می‌شود، ۲۸۸ دانش‌آموز (۵۲% از دانش‌آموزان) با یک یا چند واسطه به کل این حلقه وصل شده‌اند و بیماری در هر یک از آن‌ها می‌تواند طیف وسیعی از سایر افراد حاضر در این حلقه را نیز مبتلا کند.

در این پژوهش از دانش‌آموزان دبیرستان جفرسون آمریکا پرسیده شده که در ۱۸ ماه گذشته با چه کسانی رابطه جنسی داشته‌اند. کمتر از یک چهارم گفتند رابطه‌ای نداشته‌اند، اما ماحصل پاسخ بقیه، نمودار شبکه‌ای بالا را تشکیل داده‌اند. ۴۷۷ رابطه به دست آمده که البته جدا از روابطی است که دانش‌آموزان این دبیرستان با مدرسه راهنمایی که با دبیرستان جفرسون در ارتباط است، داشته‌اند.

جمع‌بندی

۱- سه استاد دانشگاهی که این تحقیق را انجام داده‌اند در مقابله خود نوشته‌اند: «حجم اجزای گسترده در این نقاطِ به هم‌پوسته، بدترین سناریو را در مورد شیوع احتمالیِ بیماری‌ها در میان این گروه نشان می‌دهد» و البته این مشت نمونه خروار مدارس آمریکا است.

۲- از سال ۲۰۰۴ که این مقاله منتشر شده تا کنون موج انحرافات جنسی بخش بزرگتری از جامعه آمریکا را درگیر خطرات روابط آزاد کرده است که یکی از آن‌ها شیوع بیماری‌های مقاربتی است.

۳- چهار سال پیش پژوهش دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در تهران نشان داد حدود ۳۵% از دانش‌آموزان درگیر رابطه جنسی شده‌اند. مطمئناً والدین، مدیران مدارس و نهاد‌های حاکمیتی می‌توانند در زمینه پیشگیری از شیوعِ بیشترِ این عارضه و کنترل آن در مسیر کم‌خطرتر مؤثر باشند.

اخبار برگزیده
شناسه : 26329
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا