تعمیق شکاف رسانه ای

جهان صنعت نیوز| ترامپ از همان زمان تبلیغات انتخاباتی و در نخستین روزهای ورود به کاخ سفید، رودرروی رسانه‌ها قرار گرفت و ساز جنگ با آنها را کوک کرد اما این روزها، دوباره به جنگ رسانه‌ها رفته و شکاف بین رییس‌جمهور آمریکا و جامعه اطلاعاتی عمیق‌تر شده، تا جایی که ترامپ در یکی دو روز اخیر، به روزنامه نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست تاخته و این دو رسانه را مورد حمله لفظی شدید خود قرار داده است‌.

این جنگ رسانه‌ای می‌تواند منجر به شکست ترامپ در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شود و پایانی بر بلندپروازی‌های میلیاردر نیویورکی‌ باشد.

دونالد ترامپ در پیامی در توئیتر اعلام کرد: با برگزاری یک نظرسنجی باید نشان داده شود که میان روزنامه نیویورک‌تایمز و روزنامه واشنگتن‌پست کدام یک دروغگوترین و فریبکارترین است‌. هر دو این روزنامه‌ها برای کشور ما رسوایی بوده و آنها دشمن مردم هستند، اما من نمی‌توانم تشخیص دهم که کدام یک بدترین است!

ترامپ در پیام دیگری اضافه کرد: خبر خوب این است که در پایان شش سال و پس از اینکه آمریکا بار دیگر باعظمت شده است، من کاخ سفید زیبا را ترک می‌کنم‌. (آیا شما فکر می‌کنید مردم از من درخواست می‌کنند که بیشتر بمانم؟ و بگویند آمریکا را با عظمت نگه دارید‌.) هر دو این روزنامه‌های وحشتناک به سرعت از دور خارج می‌شوند و برای همیشه از میان می‌روند‌.

رسانه‌های جعلی

ترامپ بارها از مطبوعات به عنوان دشمن مردم و رسانه جعلی یاد کرده است‌. همچنین ترامپ از رسانه‌ها به خاطر انتشار گزارش‌هایی درباره نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو انتقاد شدیدی کرد‌. او این نظرسنجی‌ها را جعلی نامید‌. بر اساس این نظرسنجی‌ها جو بایدن می‌تواند ترامپ را پشت سر بگذارد‌.

ترامپ در توئیتی نوشت: رسانه‌های جعلی هرگز دروغگوتر از امروز نبوده‌اند‌. خدا را شکر‌. ما می‌توانیم با آنها در شبکه‌های اجتماعی مبارزه کنیم‌. آنها به نظرسنجی‌های جعلی استناد می‌کنند‌. گاهی به نظرسنجی‌های اغراق‌آمیز اشاره می‌کنند‌. (نظرسنجی‌هایی که در آن، درباره اعداد اغراق شده است).

نیویورک‌تایمز: کار ترامپ خطرناک است

روزنامه نیویورک‌تایمز به صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ که این روزنامه را از بابت انتشار گزارشی درباره افزایش حملات سایبری آمریکا علیه روسیه متهم به ارتکاب خیانت به کشور کرده بود، واکنش نشان داد و این اتهام‌زنی را اقدامی خطرناک توصیف کرد‌.

روزنامه نیویورک‌تایمز بلافاصله بعد از آنکه دونالد ترامپ در توئیتی این روزنامه را متهم به ارتکاب عملی خیانت‌بار از بابت انتشار گزارشی درباره حملات سایبری آمریکا علیه شبکه برق‌رسانی در روسیه کرد، به این صحبت ترامپ واکنش نشان داد‌.

حساب مربوط به بخش ارتباطات نیویورک‌تایمز در توئیتر در پستی نوشت: متهم کردن مطبوعات به ارتکاب خیانت خطرناک است‌. ما به دولت درباره این مقاله قبل از انتشار آن توضیح دادیم‌. همان‌طور که در مطلب ما ذکر شده، مقام‌های امنیت ملی خود دولت ترامپ گفتند که جای نگرانی وجود ندارد‌.

به نوشته پایگاه هیل، اشاره او مربوط به بخشی از این مقاله است که در آن ذکر شده مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا گفتند جزئیات این مطلب نگرانی خاصی را نسبت به امنیت ملی به وجود نمی‌آورد‌.

تشدید حملات سایبری

اخیرا روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داد مقام‌های آمریکا شروع به تشدید حملات سایبری و دیجیتال به شبکه برق‌رسانی روسیه کرده‌اند‌. دو مقام دولت آمریکا به نیویورک‌تایمز گفتند به اعتقاد آنها رییس‌جمهور کاملا در جریان جزئیات برخی تدابیر قرار نگرفته‌ است‌.

 طبق این گزارش نیویورک‌تایمز، مقام‌های دست‌اندرکار میلی به توضیح دقیق این فعالیت‌ها به ترامپ نداشته‌اند چراکه نگران بودند که او شاید در روند اجرای آن مداخله کرده یا با مقام‌های خارجی درباره آن صحبت کند‌.
دونالد ترامپ در پست خود در واکنش به این مطلب نیویورک‌تایمز در صفحه توئیتر خود نوشت: باورتان می‌شود که روزنامه شکست‌خورده نیویورک‌تایمز داستانی ساخته و گفته که آمریکا حملات سایبری خود را به میزانی چشمگیر علیه روسیه افزایش داده است‌؟

این یک عمل خیانت‌بار از جانب نشریه‌ای است که زمانی بزرگ بود و اکنون درمانده برای انتشار هر داستانی است حتی اگر برای کشور ما بد باشد‌.‌.‌. و اینکه حتی واقعیت هم نداشته باشد! رسانه‌های خبری فاسد کشور ما امروز دست به هر کاری می‌زنند! آنها به هر قیمتی هر چیزی را می‌گویند و هر کاری را انجام می‌دهند بدون اینکه حتی کمترین فکری در خصوص تبعات آن داشته باشند! اینها بزدل‌هایی واقعی و بی‌تردید دشمن مردم هستند!

افزایش بی‌اعتمادی

صحبت‌های اخیر رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر استقبال او از هر گونه اطلاعات مخرب دولت‌های خارجی علیه مخالفان سیاسی داخلی خود از جمله برای کمپین انتخاباتی ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به روابط نه چندان خوب او با آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا بیش از پیش لطمه وارد کرده است‌.

پایگاه هیل در گزارشی در مورد تاثیر صحبت‌های اخیر دونالد ترامپ در زمینه پذیرفتن اطلاعات مخرب خارجی‌ها علیه مخالفان سیاسی خود بر سیاست داخلی آمریکا می‌نویسد: «مقام‌های سابق اطلاعاتی و امنیتی آمریکا گفته‌اند این صحبت‌های اخیر ترامپ می‌تواند در روند تلاش برای مقابله با مداخله خارجی‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده میلادی در آمریکا اخلال ایجاد کند و اینکه این صحبت‌ها با اخلاق مغایر هستند‌.

استیون کش، افسر سابق سازمان سیا و مشاور ارشد حقوقی سابق سناتور دیان فاینستاین گفت: مقام‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا هر چه بیشتر نگران خواهند شد که رییس‌جمهور این کشور نقش خود را طبق قانون اساسی به عنوان فرمانده کل قوا و رییس اجرایی کشور تمام و کمال ایفا نمی‌کند‌.

 این صحبت‌های ترامپ در زمانی حساس برای جامعه اطلاعاتی آمریکا مطرح می‌شوند‌. اخیرا تحقیقاتی از جانب خود ترامپ درباره منشأ‌های تحقیقات فدرال مربوط به ارتباط کمپین ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ او با روسیه به راه افتاده که جامعه اطلاعاتی آمریکا را هم درگیر ساخته است‌.

خروج از حالت محرمانه

ترامپ به وزارت دادگستری آمریکا دستور داده با افسران سازمان سیا در راستای این تحقیقات جلسه پرسش و پاسخ داشته باشند و این تصمیم ظاهرا باعث ناخرسندی مقامات پرسابقه اطلاعاتی شده است‌. همچنین ترامپ به ویلیام بار دادستان کل آمریکا این اختیار را داده تا اطلاعات مربوط به این تحقیقات را از حالت محرمانه خارج سازد‌.

 این تحقیقات بخشی از یک رویکرد پرسابقه‌تر هستند که طی آن ترامپ اعتماد به جامعه اطلاعاتی آمریکا را زیر سوال برده است‌.

ترامپ پیشتر بارها جامعه اطلاعاتی آمریکا را متهم به جاسوسی از خودش در زمان کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ کرده بود‌. ترامپ طی روزهای اخیر وعده داد که از مخبرهای سازمان سیا علیه کیم جونگ‌ اون رهبر کره‌شمالی استفاده نخواهد کرد هر چند که بعد از طرح این صحبت از آن عقب‌نشینی کرد‌.

هم‌پیمانان ترامپ می‌گویند دیدگاه او درباره موضوع مداخله خارجی‌ها عمدتا ریشه در حساسیت فراوان او نسبت به تضعیف مشروعیت پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۱۶ با استناد به مداخله روسیه به نفع او در این انتخابات دارد‌. یک منبع نزدیک به کاخ سفید گفت: این فکر انگیزه اصلی اوست‌. ترامپ از این ایده تنفر دارد که می‌گویند او به خاطر روسیه به ریاست‌جمهوری رسید‌. ترامپ همچنین دوست ندارد زیر بار هیچ تقصیری برود‌.

ترامپ در مصاحبه جنجالی اخیر خود با جرج استفانوپلوس مجری ای‌‌‌بی‌‌سی‌نیوز گفت از نظر او پذیرفتن تحقیقات یک دولت خارجی علیه مخالفان سیاسی داخلی مداخله محسوب نمی‌شود و فکر می‌کند این اطلاعات را قبول کند‌.

اطلاعات مخرب

ترامپ همچنین از متعهد شدن به اینکه هر گونه مورد مربوط به پیشنهاد دادن اطلاعات مخرب علیه رقبای داخلی از جانب عوامل خارجی را به اف‌‌ بی‌ آی گزارش کند، خودداری کرد و گفت: صحبت‌های اخیر کریستوفر رای مدیر اف‌‌ بی‌‌ آی در سنا مبنی بر ضرورت اینکه کمپین‌های انتخاباتی باید در صورت پیشنهاد یک دولت خارجی برای اعمال نفوذ یا مداخله به نفع آنها در انتخابات موضوع را به اف‌‌ بی‌‌ آی گزارش کنند، اشتباه بود‌.

از نظر ترامپ در صورتی که او موضوع پیشنهاد اطلاعات مخرب یک طرف خارجی را به اف‌‌‌‌بی‌آی اطلاع دهد، تلویحا قبول کرده که کمپین انتخاباتی او پیش از آن در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ مرتکب چنین عملی شده و پیشنهاد اطلاعات مخرب علیه هیلاری کلینتون، رقیب سابقش از جانب چهره‌های مرتبط با دولت روسیه را قبول کرده است‌.

اف‌‌. بی‌‌. آی تاکنون درباره این صحبت‌های ترامپ اظهارنظر نکرده است‌. در عین حال دموکرات‌ها و جمهوریخواهان به صورت مشابه این صحبت‌های ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند‌. اخیرا الن وینتروب، رییس کمیسیون فدرال انتخابات آمریکا بیانیه‌ای کم‌سابقه منتشر کرد و گفت: این کاملا غیرقانونی است که هر شخصی از یک تبعه خارجی در ارتباط با انتخابات آمریکا تقاضای هرچیز ارزشمندی را داشته و یا آن را دریافت کند‌. این یک مفهوم جدید نیست‌.

دفاع از ترامپ

با این حال ترامپ در مصاحبه‌ای جمعه گذشته تلاش کرد تا کمی تبعات را کنترل کند و به برنامه «فاکس‌اند فرندز» گفت، اگر یک دولت خارجی به او پیشنهاد اطلاعات مخرب علیه یک رقیب سیاسی را بدهد البته او به سراغ اف‌‌. بی‌‌. آی یا دادستان کل خواهد رفت اما باید اول خودش آن را ببیند تا بفهمد که اطلاعات بدی هستند یا خیر‌.

با وجود آنکه مقامات کاخ سفید شروع به دفاع از ترامپ کردند، اما مقامات اطلاعاتی استدلال کرده‌اند که باید ترامپ صحبت‌هایش صریح باشد چون دشمنان خارجی آمریکا می‌توانند از لفاظی‌های ترامپ سوء استفاده کنند‌.

اخیرا در گزارش رابرت مولر بازرس ویژه تحقیقات مربوط به ارتباط کمپین انتخاباتی ترامپ با روسیه گوشزد شد که ویکی‌لیکس اقدام به انتشار ایمیل‌های مربوط به کمیته ملی حزب دموکرات آمریکا، تامین شده از جانب هکرهای نهادهای اطلاعاتی روسیه، در ژوئیه ۲۰۱۶ کرد در حالی که تقریبا در همان زمان ترامپ در کنفرانسی خبری گفت: خطاب به روسیه اگر که گوش می‌کند می‌گویم من امیدوار هستم شما بتوانید ۳۰ هزار ایمیل مفقودی (مرتبط با هیلاری کلینتون) را پیدا کنید‌.

در این گزارش همچنین گوشزد شد که کمپین ترامپ از آسیب بالقوه وارد شده به کمپین ریاست‌جمهوری کلینتون از جانب محتوای انتشار یافته توسط ویکی‌لیکس استقبال کرده است‌.

اخبار برگزیدهسیاسی
شناسه : 28063
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا