تسلیحات اختلال جمعی

جهان صنعت نیوز| فاطمه رحیمی- زمانی که دونالد ترامپ وارد اتاق بیضی شد، وعده بازسازی قدرت آمریکا را داد. معلوم شد که روش او مسلح کردن کامل ابزارهای اقتصادی بود.

حال جهان می تواند شاهد نیروی شگفت انگیزی باشد که یک ابرقدرت می تواند در زمانی کسب کند که قوانین و متحدان محدودش نمی کنند. سی ام ماه می رئیس جمهور آمریکا تهدید به اعمال تعرفه های فلج کننده علیه مکزیک پس از فشار بر مهاجران کرد.

بازارها ضربه خوردند و هیاتی از مکزیک برای برقراری صلح با عجله راهی واشنگتن شدند. یک روز بعد قوانین تجاری ترجیحی برای هند لغو شد. دولت معمولا برتر پندار هند تقابل را انتخاب نکرد و وعده محافظت از روابط مستحکم را داد. چین به زودی به افزایش تعرفه ها روبرو است و غول فناوری هواوی از کارپردازان آمریکایی خود جدا شده است.

رهبران مستبد این کشور به خشم آمده اند، اما در دوم ژوئن تاکید کردند که هنوز به دنبال گفتگو و مشاوره هستند. تحریم های شدیدتر علیه ایران که بر اهداف اروپایی هم اعمال شده، به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

دونالد ترامپ باید با رضایت این صحنه را تماشا کند. هیچ کس دیگر خیالش از آمریکا راحت نیست. دشمنان و دوستان می دانند که این کشور آماده رهاسازی یک زرادخانه اقتصادی برای حفاظت از منافع ملی خود است.

آمریکا تاکتیک های جدید و تسلیحات جدیدی را به کار می گیرد که نقش آن به عنوان مرکز عصبی اقتصاد جهانی برای مسدود کردن جریان آزادانه کالا، اطلاعات، ایده ها و پول در میان مرزها را تثبیت می کند.

ممکن است این نسخه قرن بیست و یکمی از ابرقدرت برای برخی فریبنده باشد، اما می تواند جرقه یک بحران هم باشد، ضمن اینکه باعث فرسایش باارزش ترین دارایی آمریکا یعنی مشروعیت آن می شود.

کاهش تولیدناخالص داخلی آمریکا

شاید گمان کنید که قدرت آمریکا ناشی از ۱۱ ناو هواپیمابر آن و شش هزار و ۵۰۰ کلاهک هسته ایش یا نقش هدایتگرش در صندوق بین المللی پول باشد، اما این کشور غده اصلی در شبکه ای است که جهانی شدن را پایه ریزی می کند.

در سراسر این کره خاکی عادی است که مردم از کارت ویزا استفاده کنند یا صادراتشان بر اساس دلار انجام شود، در کنار وسیله ای با چیپ کوالکام بخوابند، نت فلیکس ببینند و در شرکتی کار کنند که بلک راک در آن سرمایه گذاری کرده است.

خارجی ها تمامی این مسائل را پذیرفته اند چراکه در صورت تعادل، می تواند برایشان بهتر باشد. شاید آنها قوانین بازی را تعیین نکنند، اما به بازارهای آمریکایی و رفتار منصفانه در کنار شرکت های آمریکایی دسترسی می یابند.

جهانی شدن و فناوری باعث قدرتمندتر شدن این شبکه شده، گرچه سهم تولیدناخالص داخلی جهانی آمریکا از ۲۸ درصد در سال ۱۹۶۹ به ۲۴ درصد در حال حاضر کاهش یافته است. چین هنوز هم نمی تواند با آمریکا رقابت کند، گرچه اقتصادش از نظر اندازه در حال نزدیک شدن به این کشور است.

ممنوعیت هوآوی 

با این حال، ترامپ و مشاورانش به این نتیجه رسیده اند که نظم جهانی علیه آمریکا است. در درازمدت، شبکه ای به رهبری آمریکا مورد تهدید است. نشانه هایی از سرکشی به چشم می خورد –از میان ۳۵ متحد نظامی اروپایی و آسیایی آمریکا، تنها سه کشور تاکنون با ممنوعیت هواوی موافقت کرده اند.

تلاش ها برای ایجاد یک زیرساخت جهانی رقابتی تشدید خواهد شد. چین در حال ایجاد دادگاه های خود برای داوری در مورد اختلافات تجاری با خارجی ها است. اروپا درحال تجربه راه اندازی یک سیستم پرداخت جدید برای دور زدن تحریم های ایران است که در عین حال می تواند برای موارد دیگر هم مفید باشد.

چین و در نهایت هند، مشتاق پایان دادن به وابستگی خود به نیمه رساناها از سیلیکون ولی خواهند بود. ترامپ حق دارد که می گوید شبکه آمریکا قدرت زیادی دارد. دهه ها زمان و ثروتی هنگفت برای جایگزینی آن لازم است، اما اگر از این شبکه سوءاستفاده کنید، در نهایت آن را از دست خواهید داد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 25288
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا