طی بازدید مسوولان گمرگی صورت گرفت؛

بررسی علت طولانی شدن روند ترخیص کالا از بندر شهید رجایی

جهان صنعت نیوز| ارونقی گفت: حدود ۱۴۰ هزار کانتینر کالاهای وارداتی در این حوزه دپو شده که تا روز گذشته (۱۴ دی ماه) ۴۶ هزار کانتینر از آن در این بندر دپو شده است. همچنین یک کشتی بزرگ حامل کالاهای اساسی در این بندر پهلو گرفته است.


مسئله اصلی که معاون فنی کمرگ را به همراه یک تیم از مدیران ارشد و اجرایی کمرگ به بندر شهید رجایی آورده است، مشکلات مربوط به ترخیص کالاهای وارداتی اعم از ثبت سفارش شده یا ثبت سفارش شده غیرقانونی است.

ارونقی که خود پیش از این مدیرکل کمرگ بندر شهید رجایی  استان هرمزگان بوده است، ۵۰ درصد از مشکلات را ناشی از عملکرد کمرگ و ۵۰ درصد دیگر را هم مربوط به عملکرد دیگر سازمانها در ترخیص کالاهای انباشت شده اظهار می‌کند.

او با بیان این که برخی از موارد و مشکلات به کمرگ ارتباطی ندارند گفت که این مسائل را به قید فوریت با دیگر دستگاه‌ها در میان می‌گذارد تا برای آن تصمیماتی گرفته شود. شاید بسیاری از این مشکلات چون به صورت میدانی مورد بازدید مسوولان قرار نگرفته به وجود آمده باشد.

تیم مدیران ارشد کمرگ ایران در ابتدای ورود خود در نشست مشترکی با معاون فنی کمرگ بر حل مشکلات ارباب رجوع تاکید کردند و نیاز به دستورات اداری را مورد توجه خود قرار دادند. این مسئله زمانی راهگشا شد که مهرداد جمال ارونقی از طرف رئیس کل کمرگ اختیارات قانونی لازم را کسب کرده است.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا از روند حل مشکلات مربوط به انباشت کالاها در بندر شهید رجایی نشان می‌دهد که یکی از اصلی‌ترین مشکلات مراجعین وارد کنندگان مربوط به تعویض گروه‌های کالایی است. این مسئله زمانی حائز اهمیت است که بدانیم لیست کالاهای مشمول دریافت ارز با قیمت رسمی در هر گروه کالایی متفاوت است.

بر اساس تقسیم بندی اولیه صورت گرفته از کالاهای وارداتی ۴ گروه کالایی تفکیک شده که گروه اول مربوط به کالاهای اساسی، گروه دوم مربوط به کالاهای واسطه‌ای، گروه سوم کالاهای مصرفی و در نهایت گروه چهارم که مربوط به کالاهای لوکس و غیرضروری است که در شرایط کنونی تخصیص ارزی نسبت به آنها تعلق نمی‌گیرد.

یکی از دیگر مشکلات مربوط به مراجعین تعطیل بودن پاسخگویی کارشناسان در سیستم الکترونیکی کمرگ در روزهای پنجشنبه است که به اعتقاد برخی از واردکنندگان باعث طولانی شدن فرآیندهای مربوط به ترخیص کالا می‌شود. همچنین مشکلات مربوط به ثبت سفارش، دریافت کد رهگیری بانک‌ها و مسئله تامین و تعهدات ارزی از دیگر مشکلات مراجعین به کمرگ بندر شهید رجایی است.

علاوه بر اینها معاون فنی کمرگ درباره مشکلات ایجاد شده در پاسخگویی الکترونیکی به نیازهای وارد کنندگان اظهار کرد: مسائل مربوط به (APL)  را به دقت بررسی خواهیم کرد و در همین راستا یک کارتاپل شخصی ایجاد کرده‌ام و قصد دارم تا از آن طریق به صورت تخصصی مشکلات واردکنندگان را برطرف کنم.

علاوه بر اینها بررسی‌های میدانی خبرنگار اعزامی ایسنا به کمرگ بندر شهید رجایی حاکی از عدم رضایت برخی از واردکنندگان از طولانی شدن روند واردات کالاهای اساسی و واسطه ای است. به طوری که یکی از واردکنندگان که برای واردات روغن خنک کننده کمپرسور اقدام کرده بود اظهار می‌کرد که به دلیل تاخیر در واردات این کالای واسطه ای کل خط تولید این کارگاه که کمپرسورهای مربوط به لوازم خانگی را تولید می‌کرد با اختلال مواجه شود. علت اصلی را هم در مشکلات مربوط به  تاخیر در پاسخگویی در سامانه ای پی ال اظهار می‌کرد.

واردکننده دیگر با اعلام نارضایتی از طولانی شدن روند ترخیص کالای وارداتی اش گفت که با هر روزی که ترخیص کالایش از کمرگ به تاخیر می‌افتد مجبور است بابت هزینه انبارداری و دموراژ  (هزینه‌های مربوط به اجاره کانتینر)   مبالغ زیادی را متحمل شود.

با همه این اوصاف آن چیزی که در حال حاضر در حال انجام است برطرف شدن یا تعیین تکلیف کالاهای وصول شده توسط معاون فنی کمرگ کشور است که مطابق مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا تا این لحظه (۲.۴۵)  تنها حدود ۱۰ نفر در صف ورود به دفتر معاون فنی کمرگ کل کشور برای تعیین تکلیف پرونده هایشان هستند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 8549
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا