وزیر اقتصاد:

با صادرات بدون برگشت ارز منابع را خارج کرده‌ایم

جهان صنعت نیوز| در شرایطی که تحریم‌کنندگان همه تلاش خود را بر محدود کردن دسترسی ایران به پول‌های خارجی گذاشته‌اند، توسعه صادرات غیرنفتی اصلی‌ترین بستری است که می‌توان از آن طریق درآمدهای ارزی را افزایش داد، امری که وزیر اقتصاد نیز با بیان اینکه برای صادرکنندگان و وارد کنندگان در بخش‌های مختلف در گمرک فرش قرمز پهن می‌کند بر آن تاکید کرده است، هرچند گفته است که مثل عقاب چشم تیزبین خواهیم داشت و اخلالگران را شکار خواهیم کرد.


اما این اخلال گران چه کسانی می‌توانند باشند؟ به نظر می‌رسد تاکید این اصطلاح در این شرایط بیشتر معطوف به صادرات باشد تا واردات. چرا که به دلیل افزایش قیمت ارز حجم زیادی از پدیده قاچاق در بخش واردات منتفی شده است، علت هم این است که کالاهای خارجی به دلیل گران بودن متقاضیان کمتری نسبت به گذشته خواهد داشت.

اخلال‌گران صادراتی چه کسانی هستند؟

با این حال بخش صادرات به دلیل همین افزایش قیمت ارز حالا از جذابیت بسیار بیشتری نسبت به گذشته برخوردار است. هزینه تولید محصولات متنوع در ایران با ریالی پرداخت می‌شود که حالا ارزش بسیار کمتری نسبت به دلار و یورو پیدا کرده است. این تفاوت قیمتی محل عمده سود صادرکنندگان است.

اما واژه “اخلال” درباره صادرات چگونه معنا می‌شود؟ در شرایطی که صادرکنندگان می‌توانند از محل اختلاف ارزش ریال با ارز سود خوبی به جیب بزنند آنها موظفند که حداقل ارزهای حاصل از فروش محصولات خود را به داخل کشور منتقل کنند تا از آن برای واردات دیگر کالاها استفاده شود. این به معنای ضرر و زیان صادرکنندگان نیست بلکه آنها تنها به بازگشت ارزی که توانسته‌اند از فضای اقتصادی داخل کشور به دست بیاورند ملزم می‌شوند تا از راه افتادن دوباره التهابات ارزی جلوگیری شود.

هیچکس قبول ندارد در شرایط تحریم ارز به کشور برنگردد

بر اساس گزارش شبکه اخبار اقتصادی، فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه هیچکس قبول ندارد در شرایط تحریم ارز به کشور برنگردد اضافه کرد: انتظار داریم بخش خصوصی در شرایط فعلی در این حوزه پررنگ وارد شود. برای جذب سرمایه خارجی توسط بخش خصوصی، از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد زیرا کشور به این مهم نیاز دارد.

او همچنین درباره اصرار دولت برای ارائه ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما، گفت: در حالی که در شرایط تحریم، دشمن تمام نیروی خود را برای آسیب به کشور بسیج کرده و در این راستا، بیشترین تمرکز خود را بر عدم ورود منابع به داخل ایران قرار داده است، باید به هر طریق ممکن، زمینه ورود ارز را فراهم کنیم، در غیر این صورت، با صادرات بدون بازگشت ارز حاصله، عملاً باعث خروج منابع از کشور شده‌ایم.

پیش از این نیز بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور را ابلاغ کرد، در این بخشنامه تمام صادرکنندگان مکلف به ارائه تعهد برگشت ارز هستند و بانک مرکزی مکلف است صرفاً برای واردات کالا و خدمات صادرکنندگانی تأمین ارز کند که نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی مطابق ساختار تعیین شده در دستورالعمل این بانک باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 11324
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا