بازداشت برخی از تجمع‌کنندگان معترض به افزایش قیمت خودرو در وزارت صنعت

جهان صنعت نیوز| یکی از معترضان افزایش قیمت خودروهای پیش فروش شده ایران خودرو و سایپا در خصوص تجمع‌ روز گذشته مقابل وزارت صنعت  گفت: جمعی از متقاضیان خرید خودرو از خودروسازان داخلی، مرداد و شهریور سال گذشته برای خرید خودرو از ایران خودرو و سایپا ثبت‌نام کردند. پس از آن، در حالی برای تحویل خودرو انتظار می‌کشدیم که شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار بودیم.


وی افزود: در آن زمان،‌ شریعمتداری وزیر سابق صنعت از مردم خواسته بود تا به منظور حمایت از تولید ملی و برای جلوگیری از حضور دلالان در بازار، تولیدات داخلی را از خودروسازان خریداری کنند. ما هم برای ثبت‌نام خودرو اقدام کردیم و ۵۰ درصد قیمت مصوب آن زمان را پرداخت کردیم. قرار بود با پرداخت بقیه قیمت خودرو، در زمان مقرر آن را تحویل بگیریم اما بعد از گذشت مدتی، ایران خودرو و سایپا برای افزایش قیمت محصولات خود اقدام کردند.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه شورای رقابت، هر سال یک بار در تیرماه افزایش قیمت خودرو اتفاق می‌افتاد و به ما هم گفته بودند که نگران افزایش قیمت‌ها نباشید، اما ایران خودرو از ابتدای بهمن ۹۷ قیمت همه محصولاتش را ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داد که ما نسبت به این قضیه معترض شدیم و پرسیدیم که طبق چه مجوزی ا ین کار صورت گرفته است.

این خریدار معترض افزود: ما نسبت به ماده ۴ قانون حمایت از مصرف‌کنندگان و عدم رعایت آن از سوی خودروسازان معترض بودیم چرا که طبق این قانون، قیمت نهایی خودرو باید قیمت زمان تحویل مندرج در قرارداد باشد یعنی اگر زمان تحویل خودرو، بهمن یا اسفند مقرر شده باید قیمت همان زمان مدنظر قرار می‌گرفت.

وی با بیان اینکه اواخر فروردین ماه امسال سایپا دعوتنامه تحویل خودروهای موعد بهمن را برای مشتریان ارسال کرد، گفت: طبق این دعوتنامه قیمت خودرو بر مبنای قیمت حاشیه بازار تعیین شده بود. بر این اساس، قیمت پراید ۳۷ میلیون تومان تعیین شد که هرچند برای این دسته از مشتریان تخفیف ۲۰ درصدی لحاظ شد ولی در نهایت، افزایش قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصدی برای محصولات اتفاق افتاد.

این نماینده معترض تصریح کرد: ایران خودرو نیز قیمت محصولاتش را اعلام کرد و بر این اساس، قیمت حاشیه بازار را لحاظ کرد.

وی تصریح کرد: هایما S7 که قیمت مصوب آن در تیر پارسال ۱۰۴ میلیون تومان بود برای اول بهمن ماه ۱۵۶ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد ولی برای خودروهای با موعد تحویل بهمن ماه ۱۸۰ میلیون تومان و موعد تحویل اسفند ماه ۲۰۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. به این ترتیب در حالی که مشتریان می‌توانستند در زمان ثبت‌نام همین خودرو را با قیمت ۱۵۰ میلیون تومان از بازار خریداری کنند حالا باید حدود ۲۰۰ میلیون تومان بابت تحویل با تاخیر آن پرداخت کنند.

وی ادامه داد: برای اعتراض به این مساله روز گذشته مقابل وزارت صنعت تجمع کردیم.

وی افزود: همچنین قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در بهمن ماه سه مرتبه از سوی ایران خودرو اعلام شد که نرخ‌های ۶۰،۵۷ و ۵۴ میلیون تومان برای این محصول اعلام شده بود و میانگین آنها کمتر از ۶۰ میلیون تومان می‌شود ولی در حال حاضر ایران خودرو میانگین قیمت بهمن ماه را بر روی سایتش ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده و نرخ‌های قبلی را حذف کرده است.

وی افزود: پس از تجمع روز گذشته مقابل وزارت صنعت ۸ نفر از تجمع‌کنندگان را برای مذاکره به داخل ساختمان وزارتخانه بردند که نیروهای حراست وزارت صنعت با آنها صحبت کرد و درنهایت گفتند که تجمع صورت گرفته غیرقانونی بوده است.

این معترض به افزایش قیمت خودرو افزود: از یکی از کلانتری‌ها نیز چند نفر به وزارت صنعت مراجعه کردند و ۸ نفر نماینده تجمع کنندگان را با خود به کلانتری بردند.

وی ادامه داد: یکی از سربازان ابتدا به یکی از معترضان دستبند زد اما با دستور سرهنگ مسئول پرونده، دستبند را بلافاصله از دست آن فرد باز کردند.

به گفته وی، در کلانتری به نماینده تجمع‌کنندگان اعلام شد که برای پیگیری اعتراض خود باید از طریق مجاری قانونی از جمله قوه قضاییه اقدام کنید و وزارت صنعت مسئولیتی در این زمینه ندارد.

وی افزود: تجمع کنندگان بر اساس ماده ۲۹ قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، مقابل وزارت صنعت تجمع کرده بودند زیرا طبق این ماده قانونی، وزارت صنعت مسئول حل مشکل ایجاد شده بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. در نهایت قرار شد موضوع از طریق قوه قضاییه پیگیری شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 14553
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا