ایران دهمین فولادساز بزرگ جهان شد

جهان صنعت نیوز| ورلداستیل که کشورهای عضوش حدود ۸۵ درصد از فولاد جهان را تولید می‌کنند اعلام کرد چین که نیمی از فولاد خام جهان را تولید می‌کند سال میلادی گذشته ۹۲۸.۳ میلیون تن فولاد تولید کرد در حالی که تولید جهانی به یک میلیارد و ۸۰۸ میلیون و ۶۰۰ تن رسید.


سایر مناطق بجز اتحادیه اروپا رشد قابل توجهی را تجربه کردند. تولید این منطقه ۰.۳ درصد در سال ۲۰۱۸ در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهش یافت و به ۱۶۸.۱ میلیون تن رسید. صنعت فولاد به ارزش حدود ۹۰۰ میلیارد دلار در سال، معیاری برای سنجش سلامت اقتصادی است.

رأس استراچان، اقتصاددان مؤسسه “کپیتال اکونومیکس” گفت: به دلیل ضعف تقاضا و تعطیلی کارخانه‌های فولادسازی عمدتاً در چین، ما شاهد رشد ضعیف‌تری در سال ۲۰۱۹ خواهیم بود.

خاورمیانه ۳۸.۵ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۸ تولید کرد که ۱۱.۷ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ بالاتر بود.

ایران ۲۵ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۸ تولید کرد که ۱۷.۷ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ افزایش داشت و دهمین فولادساز بزرگ جهان شد. تولید ایران در دسامبر ۱۴.۱ درصد بر مبنای سال به سال رشد کرد و به ۲.۲۶ میلیون تن رسید.

ترکیه که هشتمین فولادساز بزرگ جهان است، ۳۷.۳ میلیون تن فولاد در سال ۲۰۱۸ تولید کرد که ۰.۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۷ کاهش نشان داد.

تولید در هند که از ژاپن به عنوان دومین فولادساز بزرگ جهان سبقت گرفت، ۴.۹ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کرد و به ۱۰۶.۵ میلیون تن رسید. تولید ژاپن با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۰۴.۳ میلیون تن بالغ شد.

در آمریکا که چهارمین فولادساز بزرگ جهان است، تولید فولاد با رشد اقتصادی مطلوب و تعرفه ۲۵ درصدی واشنگتن روی واردات فولاد، ۶.۲ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کرد و به ۸۶.۷ میلیون تن رسید.

ورلداستیل در اکتبر پیش‌بینی خود از رشد تقاضای جهانی برای فولاد در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ را دو برابر کرد اما متذکر شد که تنش‌های تجاری روی این دورنما سایه افکنده است.

بر اساس گزارش رویترز، اقتصاددانان می‌گویند رشد موانع تجاری در فولاد و سایر بخش‌ها، ممکن است رشد اقتصاد جهانی را فلج کند در حالی که برای فولادسازان، کندی رشد چین که نیمی از فولاد جهان را مصرف می‌کند مایه نگرانی است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 10421
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا