قدرت خرید مردم افزایش نیابد رونقی در معاملات ملکی نخواهیم داشت

جهان صنعت نیوز| مصطفی قلی‌خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در برنامه گفتگوی۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار مسکن تصریح کرد: در دوره های مختلف جهش قیمت مسکن رخ می دهد به طوریکه در سال‌های ۶۸، ۸۶، ۹۱ و ۹۷ شاهد این جهش ها بوده ایم.


وی ادامه داد: در سال ۹۱ افزایش سه برابری نرخ ارز باعث جهش قیمت در بخش مسکن شد.

قلی خسروی تاکید کرد: در شرایط فعلی توان خرید مسکن در جامعه پایین آمده است و بازار مسکن دیگر کشش افزایش قیمت زیاد ندارد. اگر افزایش قیمت مسکن زیر شاخص تورم باشد جهشی جدیدی صورت نخواهد گرفت.

سایت های اینترنی یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن

این مقام مسئول با بیان اینکه دلال بازی یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن است گفت: با کد رهگیری می‌توان سوداگری خرید و فروش مسکن را کنترل کرد. عده‌ای با مخالفت با استفاده از کد رهگیری در معاملات ملکی، سعی می‌کنند شفافیت در معاملات مسکن را از بین ببرند. با داشتن کد رهگیری می‌توان از کلاهبرداری‌ها یا شفاف نبودن معاملات جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: برخی از سایت ها موجب افزایش قیمت مسکن می شوند که در کنترل ما نیستند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: کد رهگیری علاوه بر مشخص شدن طرفین معامله، فروش یک واحد ملکی به چندین نفر و جلوگیری از فعالیت املاکی‌های بدون مجوز کارساز است.

وی گفت: باید ثبت کد رهگیری برای تمام معاملات ملکی از جمله مسکن مهر ضروری باشد.

قلی خسروی با اشاره به اینکه ۱۷۴ شغل به ساخت و ساز مسکن مرتبط است افزود: اگر توان و قدرت خرید مسکن مردم افزایش نیابد رونقی در معاملات ملکی نخواهیم داشت.

افزایش معاملات مسکن، عامل ثبات بازار

در ادامه مهدی روان‌شادنیا کارشناس مسکن متوسط قیمت ملک در تهران را ۱۱ میلیون تومان و متوسط متراژ ملک را ۷۵ متر اعلام کرد و گفت: تسهیلات برای خرید مسکن باید هدفمند باشد.

روان شادنیا افزود: دو گروه متغیر درونی و بیرونی بر بازار مسکن کشور موثر است. جو روانی ناشی از مسائل و مشکلات بیرونی بر بازار مسکن باعث می‌شود فروشندگان از فروش مسکن خود امتناع کنند یا قیمت‌های کاذب ارائه کنند.

کارشناس مسکن همخوانی نداشتن نرخ تورم با نرخ سود بانکی را یکی از دلایل درونی بازار مسکن اعلام کرد و گفت: با تدبیر درست در سطح اقتصاد کلان کشور باید این سرمایه‌های مردمی به سمت بازار تولید مسکن هدایت شود.

وی افزود: در شرایط فعلی به علت همخوانی نداشتن نرخ تورم و سود بانکی مردم ترجیح می دهند در بازار سرمایه، سرمایه گذاری کنند.روان شادنیا افزود: هرچه معاملات مسکن بین فروشنده و مصرف کننده نهایی افزایش یابد شاهد ثبات بیشتری در قیمت مسکن خواهیم بود.وی با بیان اینکه بین ۴ تا ۵ هزار معامله ملکی در کشور صورت می‌گیرد ابراز امیدواری کرد امسال، سال پر معامله‌ای در بخش مسکن باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 15134
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا