سهم دولت از قیمت خودرو چقدر است؟

جهان صنعت نیوز| هزینه‌های مذکور که از خریداران دریافت و به خزانه دولت واریز می‌شود در حوزه‌هایی چون مالیات ارزش افزوده، عوارض قانونی، هزینه شماره‌گذاری و نرخ بیمه است که از سوی خودروساز محاسبه و بر قیمت خودرو افزوده می‌شود. این هزینه‌ پیش از این بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بر قیمت قطعی خودروها می‌افزود.

به این ترتیب خودروسازان هر سال به مشتریان خود یادآور می‌شوند که هزینه اضافه شده بر قیمت‌ها در ابتدای سال ارتباطی به این شرکت‌ها ندارد و مستقیما به خزانه دولت واریز می‌شود.


با این حال امسال با توجه به آزادسازی نیم‌بند قیمت‌ها و قیمت‌گذاری بر اساس حاشیه بازار، مشتریان باز هم باید در انتظار سهم دولت از تولیدخودرو باشند، سهمی بابت نرخ بیمه، هزینه مربوط به شماره‌گذاری، عوارض قانونی و همچنین مالیات ارزش افزوده که سالانه درصدی بر قیمت خودروها می‌افزاید.

با توجه به تحویل خودروهای ثبت‌نامی در سال جدید یک نماینده فروش عنوان کرد که هم‌اکنون تنها سهم بیمه که مبلغ آن ۴۰۰ هزار تومان است به قیمت‌های فعلی خودرو افزوده شده و از مشتریان اخذ می‌شود. همچنین ظاهرا مالیات ارزش افزوده نیز همچون سال گذشته ۹ درصد باقی مانده و هزینه شماره‌گذاری نیز تغییر محسوسی در بودجه نداشته است.

اقتصاد کلان
شناسه : 12932
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا