تناقض شخصیت از علل بروز اختلالات افسردگی است

جهان صنعت نیوز| یک متخصص روانشناس بالینی گفت: از جمله علل و عوامل بروز و شایع شدن اختلال افسردگی در بین افراد جامعه که سلامت روان آن ها تحت تاثیر قرار می دهد، وجود تناقض در شخصیت افراد و رفتار چندگانه آن ها است.

زهرا استواری افزود: اختلالات رفتاری را نمی توان به درستی دسته بندی کرد چراکه یک اختلال از بروز چندین رفتار شکل می گیرد و در عین حال در بوجود آمدن یک اختلال خیلی موضوع های دیگر دخیل است و در مواقعی هم می تواند حاد و یا مزمن باشد.

وی گفت: برخی اختلالات با دارو، درمان می شود و در زمانی این اختلال با مصرف دارو وضعیتی حاد پیدا می کند. از این رو به هیچ وجه نمی توان به درستی نام و نوع بیماری مشخص بر روی یک اختلال رفتاری گذاشت و اگر حالت بیماری روحی و روانی به مانند بیماری های جسمی و اندامی برای پزشکان و همکارانشان مشخص می شود، چه بسا کارهای درمانی روانپزشکان و مشاوران رواندرمانگر نیز به مراتب دقیقتر نیز انجام می شود.

استواری با بیان اینکه دسته بندی اختلالات رفتاری کار بسیار خوبی است ولی تشخیص نوع بیماری مراجعه کنندگان به عوامل متعدد بستگی دارد، گفت: جامعه هرچقدر به سمت توسعه پیش می رود به همان میزان افراد آن جامعه نیز پیچیده تر و افراد هرچقدر پیچیده تر می شوند تشخیص سلامت روان آنان نیز تحت شعاع این پیچیدگی قرار می گیرد و بطور طبیعی اختلالات آنها نیز چندوجهی خواهد بود به عبارتی در اصطلاح روانپزشکی اختلالات رنگی تر به نظر خواهد رسید.

وی افزود: وقتی مشخص شود فردی دارای یک نوع اختلال رفتاری است این بدان معنی است که این فرد دارای اختلال حاد (بای پولار) است و این دسته افراد با اینکه تعداد اندکی را شامل می شوند ولی از افسردگی شدید رنج می برند و صد درصد نمی توان این نوع اختلال را برای فردی با توجه به پیچیده بودن آن تشخیص داد و مراحل درمانی آنرا تکمیل کرد.

این متخصص روانشناس بالینی گفت: یک اختلال رفتاری مخلوطی از دیگر اختلالات است و به خوبی نمی توان در کوتاه مدت نوع بیماری را برای فرد مبتلا تعیین کرد. برای نمونه فردی که افسرده است می تواند در برخی مواقع درونگرا و زمانی برونگرا و یا مقداری خودشیفته (نارسیسیک) و در مواقعه ای توجه طلب افراطی (هیستریک) باشد.

استواری افزود: علل خاصی نمی توان برای بروز اختلال افسردگی در فرد یا افراد سطح جامعه مشخص کرد و در جاهایی که گفته می شود فشارهای اقتصادی و فاصله طبقاتی عامل این بیماری است! باید اذعان داشت که این موارد تنها بخشی از علل بروز افسردگی است. در کشورهای جهان سوم و حتی ایران، پاکستان و افغانستان طی چند دهه اخیر شیب روند توسعه اقتصادی و مدرن شدن شدید بوده ولی در مقابل فرهنگ مدرن شدن در این کشورها با رشد اقتصادی همراهی و همخوانی نداشته و ظرفیت مدرن شدن در این کشورها و امثالهم وجود نداشت.

استواری گفت: برای شناختن بهتر و چرایی علل بروز بیماری های روحی روانی می توان به بتن و متن جامعه مراجعه و به خوبی مشاهده کرد که در این جوامعه بسیاری افراد دارای تناقض (پارادوکس) هستند و مشاهده می شود که عده ای روشنفکر (انتلکت) هستند ولی همچنان با افکار قدیمی و چندین سال پیش زندگی می کنند و نتوانستند تغییر را بپذیرند، چرا؟ چون شیب مدلینگ جدید خیلی تند بود و این دوگانگی و یا چندگانگی رفتاری و تناقض شخصیتی در این جوامع بسیار دیده می شود.

وی اظهارداشت: برای نمونه یک اتفاقی که هم اکنون نیز در بیشتر جامعه ایران وجود دارد اگر مرد خانواده وقتی ببیند غذا شور شده است آن را دور می ریزد ولی در پاکستان خانم خانه در این چنین موارد توسط شوهرش تنبیه بدنی می شود و در مقابل در اروپا اصلا چنین وضعیتی مشاهده نمی شود که مرد خانواده بخواهد با همسرخود برخورد داشته باشد و این نشانه تحمل و بردباری و سلامت روان افراد آن جامعه به شمار می رود که در کشورهای جهان سوم به ندرت یافت می شود.

استواری گفت: اگر بخواهیم از این فضای خودساخته که متعلق است به گذشته خارج شویم باید با ارایه آموزش های درست و صحیح از جمله آموزش مبتنی بر تنظیم هیجان، را برای افراد جامعه حتی بطور رایگان بسترسازی و محیا کرد.

وی اظهارداشت: چنانچه این اتفاق مبارک در جامعه رخ دهد و افراد با این آموزش ها بر هیجانات خود مسلط شوند، بسیاری از اختلالات روانی اعم از افسردگی، خشونت، استرس و اضطراب که باید زمینه بروز تمامی بیماری های روانی در جامعه نامید، خود به خود برطرف و درمان می شود و در مقابل سلامت روان جامعه که پایه و اساس بیماریهای جسمی و فیزیکی است، تنظیم و تضمین می شود.

استواری اضافه کرد: در این رابطه باید سازمان های متولی روانشناسی و روانپزشکی با زمینه سازی های لازم و تمهیدات درنظر گرفته شده مردم را بطور رایگان و حتی ارایه مشوق، دراین دوره های آموزشی مشارکت دهند و ابتدایی ترین و مهمترین نهاد در این رابطه می تواند آموزش و پرورش باشد که با داشتن میلیون ها دانش آموز به همراه هزاران معلم و خانواده های آنان که بیش از نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و مشارکت دیگر نهادها و ارگان ها، جامعه ایران را به سمت ایده ال یعنی دارای ظرفیت بالا، تحمل و انتقاد پذیر، آرام و در عین حال روک گو، هدایت کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش عمده مسایل روانشناسان وجود هیجانات درونی است، گفت: به همین خاطر و به جهت اهمیت موضوع تمامی روانکاوی های معاصر هیجان مدار است و در این راستا در جامعه ایران برای کاهش اضطراب و استرس باید با فراهم کردن کارگاههای آموزشی در مدارس برای دانش آموزان و معلمان، در میان خانواده ها بویژه در بین زوج های جوان چه پیش از ازدواج و یا حتی بعد از آن برای بچه دار شدن آنان و همچنین افرادی که داوطلب دریافت گواهینامه رانندگی هستند، گام برداشت.

عمومی
شناسه : 21278
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا