محسن هاشمی:

تصمیم داریم ۲۰ درصد مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم

جهان صنعت نیوز| جلسه امروز شورای اسلامی شهر تهران  ساعت ۹: ۱۰ با حضور ۱۸ نفر از اعضای شورای شهر تهران آغاز شد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در آغاز جلسه امروز ضمن تبریک روز مهندس، گفت:‌ امروز روز مهندس نام‌گذاری شده است. نقش مهندسان در فرایند ساخت و بهره‌برداری مدیریت شهری که مؤثرتر از سایر اقشار جامعه است، طراحی شهری، توسعه و بهره‌برداری از فضاهای شهری در حوزه دانش مهندسی است و به همان اندازه که توسعه و رونق شهر، محصول مهندسان است، ایمنی، صحت طراحی و پیش‌بینی پیامدهای بهره‌برداری در حوزه مسئولیت این قشر قرار دارد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین اعلام کرد: به‌عنوان یکی از اعضای کوچک جامعه مهندسان ایران، عرض می‌کنم که هم نقش خطیر و حرفه‌ای این قشر در فرایند توسعه شهر باید از سوی همه دستگاه‌های مسئول اعم از شهرداری، دولت و دستگاه قضایی پذیرفته شود و هم جامعه مهندسی خود را در برابر چالش‌های شهر مسئول بداند.

هاشمی گفت: مهندسین مشاور ما که توانمندی‌ها فنی و علمی بالایی دارند باید این مسئولیت اخلاقی را برای خود قائل باشند که توصیه پذیری از مقامات و دستگاه‌ها و تأمین منافع کارفرمایان، منجر به نقض اصول علمی، مقررات فنی و استانداردهای زیستی در اماکن و فضاهای طراحی‌شده توسط آن‌ها نشود، متأسفانه شاهد هستیم که عموم پروژه‌های مسئله‌دار شهر تهران که فاقد پیوست‌های ترافیکی، استانداردهای ایمنی یا پیش‌بینی‌های زیست‌محیطی، رفاهی و تأمینی لازم هستند، با طراحی و بعضاً دفاع مهندسین مشاور در نهادهای ذی‌ربط  اجراشده‌اند. البته نقش مدیران و تصمیم‌گیرندگان و مسئولان این پروژه‌ها نیز نباید نادیده گرفته شود.

وی با تأکید بر اینکه جامعه مهندسی به توسعه شهری به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی و مدنی بنگرد، افزود: در حوزه اجرا نیز جامعه مهندسی ما باید فراتر از موضوع درآمد، به توسعه شهری به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی و مدنی بنگرد و بر رعایت استانداردها و تأمین ایمنی در سازه‌ها و پروژه‌ها حین اجرا، با وسواس نظارت کند، مهندسان ناظر و مجری باید به عواقب عدول از استانداردهای کیفی به‌خوبی آگاه باشند و بدانند در موقع بحران یا سوانح طبیعی، نقض این استانداردها تاوان سنگینی برای شهر و شهروندان بی‌گناه خواهد داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: چالش‌های موجود میان ساختارهای نظام‌مهندسی و دستگاه‌های حاکمیتی و همچنین برخی نقاط ضعف و سوء مدیریت در عملکرد گذشته ساختارهای نظام‌مهندسی موجب شده است که مشارکت و اعتماد جامعه مهندسین کشور به‌نظام مهندسی، نزول پیدا کند و در سال‌های اخیر شاهد مشارکتی در حدود ۱۰ درصد مهندسان در انتخابات نظام‌مهندسی بوده‌ایم که نقش و اثرگذاری این نهاد را تضعیف کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد تا نظام‌مهندسی با تجدیدنظر در عملکرد گذشته و گذار از ایفای نقش حاکمیتی به نقش مدنی، به‌عنوان نماینده جامعه مهندسی که به لحاظ کمی یکی از بزرگ‌ترین اقشار مهندس در جهان است، شأن مهندس را در جامعه احیا نموده و نقش مؤثری در توسعه کیفی و بهبود شرایط زیست شهری شهروندان داشته باشد.

هاشمی در پاسخ به پرسشی درباره حمایت وزارت نفت از برقی شدن موتورسیکلت‌ها توضیح داد: این حمایت بر اساس قانون صورت می‌گیرد و در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت است. در همین خصوص کمیته‌ای تشکیل‌شده که مشخص کند با برقی شدن موتورسیکلت‌ها چقدر در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد و وزارت نفت نیز قرار شده کمک‌های مالی در این راستا داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از آلودگی هوای شهر تهران از موتورهای بنزینی است، عنوان کرد: در حال حاضر ۳ میلیون موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد که ۲ میلیون آن فعال است و ما اخیراً از یک شرکت صنایع دفاع بازدیدی همراه با شهردار تهران داشتیم که این شرکت باطری‌هایی تولید می‌کند که می‌تواند بر روی این موتورسیکلت‌ها نصب شود و دیگر نیازی به مصرف بنزین برای موتورسیکلت نداشته باشیم.

به گفته هاشمی موتورسیکلت‌های برقی باید در شهر تهران افزایش پیدا کند و تسهیلات لازم برای خرید این موتورسیکلت‌ها داده شود.

وی اضافه کرد: همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید به وظایف خود عمل کنند تا آلودگی هوا در شهر تهران کاهش یابد و تعداد موتورسیکلت‌های برقی نیز افزایش یابد.

رئیس شورای شهر تهران درباره لایحه بودجه سال ۹۸ شهرداری تهران نیز گفت: لایحه بودجه در کمیسیون‌ها مطرح‌شده است و زمان پیشنهادهای اعضای شورا در خصوص بودجه به اتمام رسیده و تا ۱۰ اسفند به مدت یک هفته در صحن علنی شورای شهر تهران موردبررسی قرار خواهد گرفت.

وی درباره پرداخت مطالبات پیمانکاران توضیح داد: در حال حاضر میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران کاهش‌یافته است و به دنبال آن هستیم که هر چه زودتر ۲۰ درصد از مطالبات پیمانکاران را پرداخت کنیم.

وی در ادامه افزود: البته متأسفانه در روزهای اخیر برای شورا اتفاقات غیرمنصفانه رخ داد. با فراخواندن دو عضو شورا به دادگاه، جناب آقای میرلوحی و سرکار خانم خداکرمی نتوانستند از خود دفاع کنند و حکم اشد مجازات برای جناب میرلوحی صادر شد که امیدواریم در واخواهی و تجدیدنظر این مشکل حل شود.

همچنین بخشی اظهارات اخیر جناب آقای قالیباف شهردار اسبق تهران در صداوسیما، غیرمنصفانه و ظلم به شهرداری و شورا بود که انتظار داریم ایشان اظهارات خود را اصلاح و صداوسیما فرصت پاسخگویی را فراهم کند.

اخبار برگزیده
شناسه : 11973
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا