سمنان ۴ برابر میانگین کشوری پزشک دارد

جهان صنعت نیوز| دکتر نوید دانایی در نشستی با اصحاب رسانه این استان اظهار کرد: استان سمنان در حال حاضر با بهره‌مندی از ۲۹۲ پزشک متخصص و فوق تخصص و بیش از ۱۶۰ پزشک عمومی، به نسبت جمعیت چهار برابر متوسط کشوری پزشک دارد.


وی با اشاره به کیفیت و کمیت مطلوب خدمات حوزه سلامت در این استان، دستاوردهای این بخش را از برکات انقلاب اسلامی خواند و افزود: یکی از شاخص‌هایی که با سنجش آن می‌توان به‌طور نسبی به برآیندی از وضعیت سلامت در یک جامعه دست یافت، شاخص امید به زندگی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان از افزایش خیره‌کننده امید به زندگی در استان سمنان طی چند دهه گذشته خبر داد و اضافه کرد: تا قبل از انقلاب امید به زندگی در سطح کشور ۵۶ و در استان سمنان ۵۴ سال بوده که بر اساس دو آمار بهداشت جهانی و وزارت بهداشت این شاخص در استان سمنان امسال در آمار سازمان بهداشت جهانی به ۷۸ و بر مبنای آمار داخلی به ۷۹ سال افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش شاخص امید به زندگی نیازمند هزینه‌های زیادی است ادامه داد: برای افزایش هر یک سال در شاخص امید به زندگی باید سرمایه‌گذاری‌های بسیار بالایی در حوزه‌های بهداشتی، درمانی و زیرساختی صورت گیرد.

دانایی با بیان اینکه شاخص مرگ و میر و به ویژه مرگ و میر نوزادان و مادران شاخص مهم دیگری است که می‌تواند گویای حجم خدمات انجام شده در حوزه سلامت باشد گفت: تا قبل از انقلاب در استان سمنان به ازای هر ۱۰۰۰ تولد زنده، ۱۱۰ نوزاد فوت می‌کرد امروز این شاخص در کشور به ۱۱ نوزاد به ازای هر ۱۰۰۰ تولد و در استان سمنان به ازای هر یک‌هزار تولد زنده به کمتر از ۶ نوزاد رسیده است و این درحالی است که میانگین این شاخص در کشور یازده و در سطح جهان ۱۷ نوزاد است و لذا ما در این بخش از متوسط‌های جهانی بسیار جلوتر هستیم.

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب میزان مرگ و میر مادران باردار در استان سمنان به ازای هر ۱۰۰ هزار تولد زنده مرگ ۱۳۷ مادر را ثبت کرده اظهار کرد: این رقم امروز چه در کشور و چه در استان سمنان به شدت کاهش یافته است به طوری‌که از ابتدای امسال تاکنون حتی مرگ یک مادر نیز در استان گزارش نشده است.

اخبار برگزیده
شناسه : 11096
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا