آیت الله مکارم شیرازی :اگر جوایز مسابقات از جیب مردم باشد، قمار است

جهان صنعت نیوز| مرجع تقلید شیعه در خصوص برگزاری مسابقات تلوزیونی گفت: در مسابقاتی که برگزار می‌شود اگر به عناوین مختلف پول را از مردم بگیرند و از آن مبلغ به مردم جایزه بدهند، این قمار است و اشکال دارد.


وی افزود: ابتدا انسان افعالی را انجام می‌دهد و سپس تبدیل به عادت آن شخص می‌شود و کم کم آن عادت تبدیل به ملکه می‌شود و در ذهن آن شخص ثبت می‌شود؛ گاهی برای کسب مال دنیا و هوا و هوس انسان گرفتار رذائل اخلاقی مانند دروغگویی می‌شود.

این مرجع تقلید بیان کرد: خداوند بی دلیل به کسی خلق حسنه یا خلق بد اعطا نمی‌کند، خداوند حکیم است و اعطا صفتی به یک شخص به دلیل سابقه آن طرف و اعمال او است؛ بر همین اساس این موضوع با آزادی انسان و اراده او تناقضی ندارد.

وی ادامه داد: به همین دلیل است که گفته شده پس از انجام عمل‌بد، توبه کنید تا آن گناه تبدیل به عادت و ملکه نشود؛ در روایات آمده است که پیامبر اکرم (ص) در روز چندین بار استغفار می‌کردند و ما نیز باید اینگونه عمل کنیم تا گرفتار تکرار گناه نشویم.

این استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: گاهی یک دستگاه و یا سازمان مسابقاتی را برگزار می‌کنند و در ازای پاسخ درست شرکت کنندگان، به آن‌ها جایزه می‌دهند، در این موضوع دو نکته مورد اهمیت است.

وی افزود: اولی اینکه باید سوالات درست و منطقی پرسیده شود، گاهی در مسابقات حتی سوالات قرآنی نامربوط و غیر منطقی پرسیده می‌شود، مثلاً گفته می‌شود که در فلان سوره چندبار کلمه موسی آمده است، این درست نیست و ارتباطی به معلومات قرآنی ندارد؛ مسئله دوم بحث جوایز است، اگر پول جوایز را خود برگزار کنندگان تقبل کنند، موضوع اشکالی ندارد و بسیار عالی است و باعث می‌شود مردم به سمت مطالعات مثبت کشیده شوند؛ ولی اگر اینگونه بود، سلام مارا هم برسانید زیرا برگزار کنندگان نمی‌خواهند پول خرج کنند و به دنبال کسب درآمد هستند.

وی گفت: ولی اگر به عناوین مختلف پول را از مردم بگیرند و از آن مبلغ به مردم جایزه بدهند، این قمار است و اشکال دارد؛ طبق اطلاع ما، ۹۵ درصد درآمد این موضوع به جیب برگزار کننده می‌رود و تنها ۵ درصد را جایزه می‌دهند و این یک نوع بخت آزمایی و قمار است و همه مراجع در این موضوع اشتراک نظر دارند.

آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه پول به دست آمده از این طریق حرام است، بیان کرد: این اتفاق شایسته نیست و نباید در کشور اسلامی اینگونه اتفاق‌ها رخ دهد؛ گفته می‌شود که آن سازمان دچار تنگنای اقتصادی و مالی است و این کارها برای درآمدزایی انجام می‌شود، نباید از راه مال حرام و غیر مشروع دنبال درآمدزایی باشیم.

وی در خصوص زمان برگزاری درس نیز عنوان کرد: جلسات درس تا چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود و سپس به مناسبت ماه رمضان درس تعطیل است؛ همچنین زمان برگزاری مجدد کلاس‌های ۲۳ شهریور مصادف با ۱۴ ماه محرم خواهد بود.

اخبار برگزیده
شناسه : 14834
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا