روز هشتم – بورس ارز

بازار ارز (فارکس‌) از لحاظ حجم معامله روزانه بزرگ‌ترین و همچنین نقد‌ترین بازار جهان است. این بازار که برخلاف بسیاری از بازار‌های مالی جهان دارای قدمت زیادی نیست در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین بازارهای جهان است.

ویژگی مهم این بازار که آن را از بقیه بازارها متمایز می‌کند تنوع زیاد سرمایه‌گذاران و معامله‌گران، تنوع زیاد معامله و باز بودن ۲۴ ساعته این بازار است.

بورس ارز در خارج از کشور یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارها به شمار می‌آید.

این بورس که نرخ‌ها و نوسانات آن تعیین‌کننده موارد زیادی از اعتماد سرمایه‌گذاران به شرایط اقتصادی بازارهای نوظهور تا سیاست‌های آتی بانک مرکزی یک کشور است دارای بازیگران بزرگ زیادی است که مهم‌ترین آنها را بانک‌ها و بانک‌های مرکزی هر کشور و فعالان بزرگ بازار اوراق قرضه دنیا تشکیل می‌دهند.

همچنین نرخ‌های این بازار همیشه در رصد معامله‌گران و سرمایه‌گذاران است زیرا نوسانات و قیمت‌های این بازار دارای اطلاعات زیادی از جمله میزان هیجان در دنیای مالی است.

در بازار ارز عمده معاملات روی «جفت ارز»ها انجام می‌شود که بیانگر ارزش دو ارز نسبت به یکدیگر است. به بیان دیگر این بازار نرخ تبدیل دو ارز نسبت به هم را نشان می‌دهد.

معامله‌گران در این بازار، بیشتر معاملات کوتاه‌مدتی در حد حتی چند ثانیه را انجام می‌دهند. در این بازار معامله‌گران از تحلیل کم یا زیاد شدن ارزش یک ارز نسبت به یک ارز دیگر و خرید و فروش آن سود می‌برند.

* تهیه شده در گروه آموزشی خانه اقتصاد

آموزش رایگان
شناسه : 81833
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا