روز نوزدهم- کارگزار کیست؟

کارگزار در ساختار بازار بورس، واسط بین سرمایه‌گذاران و سازمان بورس است و کار خرید و فروش سهام و اوراق بهادار به نمایندگی از طرف مشتریان توسط کارگزاران انجام می‌شود. کارگزاران اشخاصی حقوقی هستند و انجام فعالیت توسط کارگزاری نیازمند کسب مجوز تاسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و بورس مربوطه است.

افرادی که در شرکت‌های کارگزاری مشغول به فعالیت هستند تحلیلگران و معامله‌گرانی خبره، باتجربه و آشنا به مسائل مالی‌اند که نسبت به شرایط اقتصادی، بازار اوراق بهادار و بازار کالاهای مختلفی که معامله می‌شود شناخت دارند و با تسلط خود بر قوانین و مقررات می‌توانند بهترین اقدام به منظور خرید و فروش اوراق بهادار و کالا در تالار معاملات بورس‌ها و بازارهای خارج از بورس را برای مشتریان انجام دهند.

کارگزاری‌ها وضعیت حساس و پیچیده‌ای دارند. اطلاعاتی که در آنها رد و بدل می‌شود باید طبق ضوابط و قواعد مشخصی در اختیار متولیان قرار بگیرد و به همین دلیل مقررات مشخصی درباره حضور افراد در کارگزاری‌ها وجود دارد. سازمان بورس باید صلاحیت حرفه‌ای کلیه اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت‌های کارگزاری را تایید کند. این صلاحیت‌ها مقولاتی نظیر صلاحیت علمی، تجربی و عمومی را شامل می‌شود.

از سوی دیگر معامله‌گرانی که در کارگزاری‌ها حضور دارند باید گواهینامه حرفه‌ای داشته باشند و دوره‌های آموزشی خاصی را طی کرده باشند. این دوره‌های آموزشی و آزمون‌هایی که برای اعطای گواهینامه مورد توجه قرار می‌گیرد، به‌ویژه مقوله تسلط کافی بر قوانین و مقررات بورس را مورد توجه قرار می‌دهد. سایر افرادی که در سمت‌های مهمی در شرکت‌های کارگزاری فعالیت می‌کنند نیز بسته به نیاز آنها به توانمندی‌های علمی و مقرراتی خاص، موظف به اخذ گواهینامه حرفه‌ای مربوطه هستند.

در ایران، شرکت‌های کارگزاری برای فراهم آمدن دسترسی کلیه سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه با تاسیس شعبه، دفتر، نمایندگی یا تالار معاملات اختصاصی در تهران و سایر شهرستان‌ها خدمات خود را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنند.

در هر یک از این دفاتر ممکن است خدماتی نظیر پذیرش سفارش مشتریان در بورس‌ها، بازارهای خارج از بورس، پذیرش معاملات آتی کالا و اوراق بهادار و پذیرش درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری انجام پذیرد. ضمنا اکثر شرکت‌های کارگزاری با ارائه خدماتی نظیر انجام معاملات اینترنتی یا معاملات برخط بدون نیاز به حضور مشتریان در دفاتر خود به آنها خدمات ارائه می‌کنند.

آموزش رایگان
شناسه : 85321
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا