روز نهم – بورس کالا

از معروف‌ترین بازارهای کامودیتی می‌توان به بورس کالای شیکاگو اشاره کرد. در جهان حدود ۵۰ بازار اصلی کامودیتی موجود است که نزدیک به ۱۰۰ نوع کامودیتی در آنها معامله می‌شود. روش‌های طبقه‌بندی این بازارها بسیار متنوع هستند، بعضی طبقه‌بندی‌ها براساس نوع کالای مبادله شده در این بازارها انجام می‌شود.


به عنوان مثال بورس فلزات لندن (LME) براساس نوع کامودیتی که در آن معامله می‌شود (فلزات که شامل فلزات ارزشمند، پایه و محصولات فرعی آنها می‌شود) طبقه‌بندی شده است. در بازار‌های دیگر ممکن است نوع کامودیتی که در آنها معامله می‌شود کلی‌تر باشد و فقط بر اساس یک دسته‌بندی کلی بین آنها تفاوت ایجاد شود، مانند کامودیتی سخت و نرم.

به دلیل آنکه کامودیتی‌ها در صنایع خیلی زیادی اثر می‌گذارند بازار کامودیتی بازیگران خیلی زیادی دارد. از صنایع استفاده‌کننده تا صنایع تولید‌کننده و صنایعی که قیمت این کامودیتی‌ها غیرمستقیم روی محصول‌شان تاثیر می‌گذارد.

این بازار مانند بازار فارکس (بازار ارز) که برای دولت‌ها و سیاست‌های پولی بسیار مهم است برای صنایع بزرگ دنیا و کشورهای صنعتی، نفتی و کشاورزی نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کم و زیاد شدن و نوسان قیمت‌ها در این بازار می‌تواند سیگنال‌های خیلی مهمی درباره سلامت اقتصاد جهان و مخصوصا اقتصاد چین که یکی از موتورهای اصلی اقتصاد جهان است به ما ارائه دهد. همچنین به دلیل آنکه قیمت‌ها در این بازار روی صنایع زیادی مستقیما و آنی اثر می‌گذارد معمولا نوسان‌های این بازار بسیار کمتر از بازارهای دیگر است و همچنین رفتار‌ها و روند‌های موجود در این بازار بسیار سنگین‌تر و منطقی‌تر و دور از هیجان بسیاری از بازار‌هاست زیرا هدف اصلی بیشتر بازیگران این بازار، کسب سود از خود این بازار نیست بلکه افزایش سود صنعت‌شان از طریق این بازار و همچنین حمایت از صنعت‌شان است. بورس انرژی ایران نیز زیرمجموعه بازار کامودیتی قرار می‌گیرد.

* تهیه شده در گروه آموزشی خانه اقتصاد

آموزش رایگان
شناسه : 82131
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا