روز ششم – معرفی بازار بورس دنیا

یکی از بورس هایی که بالاترین ارزش بازار را دارد بازار بورس نیویورک (New York Stock Exchange) یا (NYSE) می باشد. این بازار در خیابان وال استریت نیویورک واقع است. این سازمان در سال ۱۸۱۷ تأسیس شد و تا سال ۱۹۶۳ با نام دیگری فعالیت می کرد. این بازار برای رسیدن با قله های دست نیافتنی خود جاده های پر فراز و نشیبی را طی نموده است از جمله حوادث بزرگی که این بازار را تهدید نمود، می توان به سقوط وال استریت در سال ۱۹۲۹و سه شنبه سیاه در سال ۱۹۸۷ اشاره کرد.


در مارچ ۲۰۱۸ سرمایه در گردش بورس نیویورک بیش از ۲۳ تیریلیون دلار اعلام شد که بیش از ۴۰% ارزش بازار سهام کل دنیا را در اختیار خود گرفت. در بازار نیویورک نام بیش از ۲۴۰۰ شرکت ثبت شده مه در زمینه های مختلفی از جمله مالی، انرژی، بهداشتی، کالاهای مصرفی و … فعالیت می نمایند. شاخص داوجونز ( Dow Jones ) یکی از شاخص های پرطرفدار بورس نیویورک می باشد که برخی از واحد ها در آنجا نیز لیست شده اند. از مهمترین شاخص های این بازار شاخص S&P500 می باشد که شامل ۵۰۰ شرکت برتر دنیاست که در لیست شرکت های لیست شده در آن میتوان به اپل، گوگل، بوئینگ، تسلا، یاهو، فیسبوک، آمازون، ای بی، آی بی ام، کترپیلار و … اشاره نمود.

از دیگربورس های برتر دنیا می توان به بورس (NASDAQ)  واقع در میدان Times نیویورک اشاره نمود. که توسط گروهی از کارگزاران محلی در سال ۱۹۷۱ تأسیس شد. یکی از ویژگی های این بورس، عدم بهره گیری از سیستم های سنتی در این بازار بوده و همیشه از طریق تلفن و سیستم های مبتنی بر کامپیوتر در معاملات بهره گرفته شده است. بنابراین می توان بورس نزدک را اولین بازار بورس الکترونیک دنیا دانست.

ارزش بازار بورس (NASDAQ) در مارچ ۲۰۱۸ بیش از ۱۰ تریلیون دلار رسید. این بازار پس از بازار بورس نیویورک دومین بازار بورس جهان است. از جمله شرکتهایی که در این بازار لیست شده اند عبارتند از Apple، Microsoft، Facebook، Tesla و  …. می باشند.

یکی دیگر از بورس های مطرح دنیا، بورس توکیو نام دارد که با نماد  (Tokyo Stock Exchange) شناخته می شود. این بورس در سال ۱۸۷۸ تأسیس و بزرگترین بازار بورس کشور ژاپن می باشد. این بورس بیش از ۳۵۷۵ شرکت را در لیست خود ثبت نموده است. سرمایه این بورس معادل ۶ تریلیون دلار می باشد. شاخص اصلی بورس توکیو NIKKEI 225 نام دارد که شامل لیستی از شرکتهای Toyota،  Honda Motor Co، Sony Corp و … می باشد.

یکی از قدیمی ترین و بزرگترین بورس های دنیا، بورس لندن (London Stock Exchange) یا LSE می باشد. که در سال ۱۸۰۱ تأسیس شد. تا پیش از تأسیس بورس نیویورک، بورس لندن بزرگترین بورس دنیا بود اما همچنان پرچمدار بزرگترین بورس اروپا است. در بورس لندن ۳۰۰۰ شرکت از ۷۰ کشور دنیا به عرضه سهام خود می پردازند که می توان به شرکتهایی همچون BP، Barclays، Glaxo Smith Kline و … اشاره نمود. ارزش بازار بورس لندن بیش از ۴ تریلیون دلار بوده و شاخص FTSE 250 معیاری برای اندازه گیری این بورس می باشد.

از دیگر بورس های بزرگ دنیا می توتن به بورس شانگهای، هنگ کنگ، آلمان، سوئیس اشاره نمود.

بورس تهران که در سالهای گذشته در میان بورس های مطرح دنیا در جایگاه بسیار پایینی قرارداشت با ترغیب سرمایه گذاران و مردم توانسته در افزایش مخاطبان خود موفق باشد و به عنوان یکی از موفق ترین بورس های دنیا از نظر رشد معاملات روز به روز جایگاه خوبی را در میان بورس های موفق دنیا بدست آورد.

امید است که آموزشهای ما بتواند قدمی هر چند کوچک به سمت ارتقاء بورس کشورمان باشد.

تهیه شده در گروه آموزشی خانه اقتصاد

آموزش رایگان
شناسه : 81193
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا