روز شانزدهم– استراتژی معاملاتی

لزوم داشتن استراتژی مشخص پیش از ورود به بازارهای مالی، به دلیل ناپایدار بودن شرایط در این بازارهاست. استراتژی معاملاتی، برنامه‌ریزی دقیق و آمادگی برای هر اتفاقی در بازار معاملات است و استراتژی مناسب، علاوه بر آنکه کیفیت و بازدهی قابل قبولی را ارائه می‌دهد، احتمال شکست معقولی نیز دارد. به عبارت دیگر هدف از طراحی استراتژی کاهش ریسک و افزایش بهره‌وری سیستم معاملاتی است.

استراتژی‌ها در بازارهای مالی شامل تصمیمات عملیاتی ( در کجا باید منابع خودمان را تخصیص دهیم، کدام واحد از شرکت را باید حذف کنیم، و سوالاتی مانند اینها)، تصمیمات مالی (ساختار سرمایه ما چگونه باید باشد، کدام ریسکها را نیاز داریم که مدیریت کنیم و چگونه) و غیره می شود.

در اتخاذ تصمیمات عملیاتی که بخشی از استراتژی مالی را تشکیل می‌دهد، نقش مدیریت مالی بسیار مهم است. مدیریت مالی کمک می‌کند تا استراتژیست گزینه های عملیاتی مختلف در دسترس را ارزیابی کرده و بر تصمیمات پیشتر اتخاذ شده نظارت کند. چنین نظارتی برای ارزیابی استراتژی های شرکت امری حیاتی است. نظارت به کارگزاران و مدیران کمک می کند تا استراتژی های اتخاذ شده را بر اساس نتایج استراتژی های قبلی تغییر و تعدیل دهند. تصمیمات عملیاتی می توانند بر تصمیمات مالی که بخش دیگری از استراتژی مالی را شکل می‌دهند نیز تاثیر بگذارند.

نقش مدیریت مالی در تصمیمات مالی به طور واضح بسیار بیشتر و بزرگتر است. مدیریت مالی نقشی عمده و اساسی در تدوین استراتژی مالی، ارزیابی گزینه های مختلف و کنترل نتایج بازی ایفا می کند. هدف استراتژی مالی افزایش سرمایه با کمترین هزینه است که این کار به نوبه خود باعث افزایش ارزش می‌شود. همانطور که تصمیمات عملیاتی بر سیاستهای مالی تاثیر می گذارند، تصمیمات مالی نیز می توانند بر استراتژیهای عملیاتی تاثیر بگذارند، برای مثال معامله‌گری که تصمیمات مالی‌اش منجر به افزایش بسیار زیاد بدهی‌هایش شده است از انعطاف مالی برای افزایش سریع سرمایه و رشد مورد نیاز برخوردار نخواهد بود و این مشکل مالی، توان عملیات را از او خواهد گرفت و در نتیجه استراتژی معاملاتی‌اش منفعلانه خواهد بود.

یک استراتژی معاملاتی موفق، دارای اجزای به‌هم‌پیوسته‌ای است که یکدیگر را کامل می‌کنند. هرچند ممکن است اهمیت یک جزء از استراتژی معاملاتی بیشتر از جزء دیگر باشد اما تمام اجزای آن هم‌زمان برای موفقیت در بازار لازم است. در برخی از استراتژی‌های معاملاتی، تعیین «نقطه ورود»، «حد سود»، «حد ضرر» و «قاب زمانی» اجزای استراتژی را شکل می‌دهند.

 

تهیه شده در گروه آموزشی خانه اقتصاد

آموزش رایگان
شناسه : 84484
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا