روز سی و دوم – مقایسه بازار ارز با بازار قراردادهای آتی

روز گذشته به مقایسه بازار ارز با بازار بورس پرداختیم. در این قسمت بازار ارز را با بازار قراردادهای آتی مقایسه خواهیم کرد. معاملات ارز در بازار ارز خارجی از ساعت ۱۲:۳۰ یا ۱:۳۰ بامداد روز دوشنبه (با توجه به ساعت تابستانی) به وقت ایران شروع می‌شود و ساعت ۱۲:۳۰ یا ۱:۳۰ بامداد روز شنبه معاملات در این بازار تمام می‌شود.

به عبارت دیگر این بازار پنج روز تمام باز است. این خصوصیت به این دلیل پدید آمده است که بازار ارزهای خارجی بر پایه بازارهای داخلی کشورهای مختلف در نیم‌کره‌های مختلف کار می‌کند. این وضعیت اما درباره بازار قراردادهای آتی وجود ندارد و به همین دلیل امکان انجام واکنش سریع برای معامله‌گر در بازار ارزهای خارجی فراهم‌تر است و همین موضوع درصد ریسک معامله در بازار ارزهای خارجی را به نسبت بازار قراردادهای آتی پایین می‌آورد.

از سوی دیگر در مقایسه با بازار آتی کمیسیون در بازار ارز خیلی کم است. رقابت بین کارگزاری‌ها در بازار ارز به حدی شدید است که معامله‌گران در بیشتر اوقات می‌توانند در بهترین قیمت و با کمترین نرخ تبادلات معامله انجام دهند.همچنین در بازار ارز روزانه ۲/۵ تریلیون دلار معامله انجام می‌شود و این امر این بازار را به بزرگ‌ترین و دارای بیشترین نقدینگی در میان بازارهای جهان تبدیل می‌کند. این بازار می‌تواند حجم زیادی از معاملات و مبادلات را جذب خود کند و این موضوع باعث می‌شود دیگر بازارها کوچک به نظر بیایند.

میزان مبادلات در بازار قراردادهای آتی روزانه ۳۰ میلیارد دلار است.نقدینگی فراوان در بازار ارز باعث می‌شود همیشه در این بازار نقدینگی وجود داشته باشد و این یعنی معاملات می‌توانند با ضمانت بیشتری نقد شوند و سفارشات بدون کم و زیاد و لغزشی رنگ اجرا به خود بگیرند.علاوه بر این معامله‌گران در بازار ارز، بر پایه بودجه‌ای که در حساب خود دارند، تعداد محدودی معامله را می‌توانند انجام دهند و این موضوع ضمانتی برای ریسک محدود در بازار ارز را فراهم می‌کند.

ریسک در بازار ارز به این دلیل حداقل است که پلتفرم معامله به صورت آنلاین این قابلیت را دارد که اگر مقدار بودجه لازم برای معامله از سرمایه شما در حساب‌تان بیشتر شود به صورت اتوماتیک اخطاریه افزایش وجه را صادر کند.

آموزش رایگان
شناسه : 89674
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا