روز بیست و هفتم – حجم، پتانسیل، روند و نرخ رشد بازار

حجم بازار نشان‌دهنده حجم کلی فروش در یک بازار خاص است. بنابراین حجم به تعداد مصرف‌کنندگان و تقاضای معمول آنها وابسته است. علاوه بر این حجم بازار بر اساس کمیت و کیفیت اندازه‌گیری می‌شود. کمیت می‌تواند به عنوان یک شاخص فنی تعبیر شود مانند گیگاوات در اندازه‌گیری توان یا اعداد برای شمارش برخی اقلام. اندازه‌گیری کیفی یا کیفیت نیز اکثرا از گردش مالی به عنوان شاخص استفاده می‌کند بدین معنا که برای کیفیت قیمت‌ها و مبالغ محاسبه خواهند شد.

علاوه بر حجم بازار، پتانسیل بازار نیز حائز اهمیت است. پتانسیل بازار بالاترین حد تقاضا را تعریف می‌کند و مشتریان بالقوه را می‌سنجد. اگرچه پتانسیل بازار تا حدودی ساختگی است اما اطلاعات خوبی برای تصمیم‌گیری و جهت‌گیری به ما ارائه می‌دهد.

ارتباط بین حجم بازار و پتانسیل بازار، تعیین‌کننده میزان شانس بازار برای رشد و ترقی است. روند بازار حرکت صعودی و نزولی بازار در یک دوره زمانی مشخص را نشان می‌دهد. تخمین زدن اندازه بازار به خصوص زمانی که با موارد کاملا جدید روبه‌رو می‌شویم، بسیار سخت‌تر است. در این مورد شما باید آمار و ارقام را از تعداد مشتریان بالقوه یا گروه‌بندی مشتریان، استنتاج کنید.

علاوه بر اطلاعات مربوط به بازار هدف، به اطلاعاتی در مورد رقبا، مشتریان و محصولات نیاز خواهیم داشت. در نهایت شما مستلزم اندازه‌گیری میزان اثربخشی بازار هستید. برای این کار تکنیک‌هایی وجود دارد مثل:

– تجزیه و تحلیل مشتری

– انتخاب نوع مدل‌سازی

– تجزیه و تحلیل رقیبان

– تحلیل ریسک

– تحقیق در مورد محصولات

– روش تبلیغات

– مدل‌سازی بازاریابی

– شبیه‌سازی آزمون بازاریابی

تغییرات در بازار مهم هستند زیرا این تغییرات هستند که زمینه‌ساز فرصت‌ها یا خطر‌ها می‌شوند. به علاوه این تغییرات قابلیت تاثیر‌گذاری روی اندازه بازار را نیز دارا هستند.

برای مثال تغییرات در شرایط اقتصادی، اجتماعی، قانونی، حقوقی و سیاسی‌، فناوری‌های موجود، حساسیت قیمت، تقاضا‌، تاکید بر خدمات و پشتیبانی.

نرخ رشد بازار: ساده‌ترین وسیله برای پیش‌بینی نرخ رشد بازار پیشگویی اتفاقات و شرایط آینده است. این روش ممکن است یک برآورد اولیه دربر داشته باشد‌، با این حال اهمیت بالایی نخواهد داشت. روش بهتر مطالعه روی روند بازار و رشد فروش محصولات است. این روش شاخص دقیق‌تری نسبت به پیش‌بینی اتفاقات آینده‌ در اختیار ما می‌گذارد.

نقطه عطف حیاتی نرخ رشد بازار، می‌تواند با ایجاد یک منحنی نفوذ کالا، پیش‌بینی شود. منحنی نفوذ، میزان مورد قبول بودن یک ایده یا محصول جدید را تفسیر می‌کند. شیب این منحنی نشان‌دهنده سرعت رشد و گسترش ایده یا محصول بین مشتریان است. شکل این منحنی به کمک مطالعه روی مشخصات نرخ پذیرش کالاهای مشابه که قبلا به بازار عرضه شده‌اند، برآورد می‌شود. این مشخصه توضیح می‌دهد که چگونه تکنولوژی‌های جدید یا نوآوری‌ها سبب گسترش یک ایده یا محصول بین افراد جامعه می‌شوند و به نوعی چگونه جایگاه نسل قدیمی‌تر خود را اشغال می‌کنند.

در نهایت بسیاری از بازارها منقضی و دچار زوال می‌شوند. برخی از شاخص‌های برجسته سقوط یک بازار عبارتند از اشباع بازار، ظهور محصولات جایگزین و از میان رفتن محرک‌های رشد در بازار.

آموزش رایگان
شناسه : 87718
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا