روز بیست و نهم – مقایسه بازار ارز و سهام

تفاوت میان بازار ارز و سهام ، در اولین گام به تفاوت میان اقلامی که در این دو بازار رد و بدل می‌شود بازمی‌گردد. بازار سهام خاص فروش سهم شرکت‌هاست و در بازار ارز جفت‌ارزهای کشورهای مختلف ردوبدل می‌شود. بر این پایه می‌توان چندین مورد کارکرد ویژه هر یک از این دو بازار را در مقایسه با یکدیگر مدنظر قرار داد:

۱- از لحاظ ریسک سرمایه‌گذاری، ارزها نسبت به سهام‌ها دارایی‌های امن‌تری هستند.با توجه به شاخص‌هایی که برای اندازه‌گیری ریسک هر دارایی و دسته‌بندی دارایی وجود دارد، ارزها مطمئن‌ترین دسته‌بندی دارایی هستند که نوسانات کمتری دارند.

۲- نقدینگی بیشتر بازار ارز نسبت به بازار بورس: بازار ارزهای خارجی بزرگ‌ترین بازار مالی دنیاست که بیش از پنج تریلیون دلار در روز حجم معاملاتی دارد، اما بزرگ‌ترین بازار بورس دنیا که بازار بورس نیویورک است با اختلاف فاحش تقریبا ۱۰۰ میلیارد دلار در روز حجم دارد.

این بدان معناست که اگر شما در بازار ارزهای خارجی ارزی را خریداری کنید، در کمتر از یک ثانیه ارز شما فروش می‌رود و معامله شما انجام می‌شود اما در بازار سهام سنتی باید زمان زیادی صبر کنید.

۳- در بازار ارزهای خارجی کارگزاران بیش از ۱۰۰ برابر پولی که در حساب هست اعتبار معاملاتی می‌دهند که به آن اهرم می‌گویند اما در بازار بورس فقط می‌توانیم با پول خودمان معامله کنیم. به عنوان مثال ما ۱۰۰۰ دلار پول داریم و می‌خواهیم با آن سرمایه‌گذاری کنیم. اگر وارد بازار بورس سنتی شویم، با ۱۰۰۰ دلار می‌توانیم ۵ عدد سهم اپل بخریم که تقریبا می‌شود ۱۰۰۰ دلار. اما اگر وارد بازار ارز شویم، با پول‌مان می‌توانیم صد اونس طلا و یا یک لات دلار آمریکا به دلار کانادا بخریم که می‌شود ۱۰۰۰۰۰ دلار. بنابراین پتانسیل سود بازار ارز به دلیل وجود اهرم بسیار بیشتر است. ما با ۱۰۰۰ دلار خود بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار خرید کردیم.

۴- در بازار ارز ما می‌توانیم از کاهش قیمت‌ها هم سود کنیم. اما در بازار بورس فقط می‌توانیم از افزایش قیمت‌ها پول کسب کنیم.

بگذارید یک مثال بزنیم: هنگامی که ارزش پوند نسبت به دلار در سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرد، بسیاری از معامله‌گران پوند را فروخته بودند و از فروش پوند سود کسب کردند. در حالی که در بازار بورس فقط می‌توانیم از بالا رفتن قیمت‌ها سود کنیم.

۵- تنوع دارایی‌ها در کارگزاری‌های ارزهای خارجی: هنگامی که ما در بازار ارز فعالیت می‌کنیم، فقط به ارزها دسترسی نداریم. می‌توانیم بسیاری از دارایی‌های دیگر را معامله کنیم.

آموزش رایگان
شناسه : 88595
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا