روز بیست‌وپنجم – معاملات جفت ارزها

معاملات جفت ارزهای مختلف در فارکس که بازار بین‌المللی معاملات ارزهاست انجام می‌شود. همان‌گونه که در مباحث پیشین هم گفتیم، فارکس، بزرگ‌ترین و نقدترین بازار در بین بازارهای مالی دنیاست و حجم معاملات روزانه آن چندین تریلیون دلار است. این بازار امکان خرید، فروش و تبدیل انواع ارزها را فراهم کرده و برای معاملات بین‌المللی و سرمایه‌گذاری از آن استفاده می‌شود و همچنین معامله‌گران بسیاری نیز در این بازار به قصد نوسانگیری، به خرید و فروش می‌پردازند.

همه معاملات فارکس شامل خرید یک ارز و فروش یک ارز دیگر در همان لحظه است. به عبارت دیگر در یک معامله فارکس، به ‌طور همزمان یک ارز خریداری شده و یک ارز دیگر فروخته می‌شود. پس وقتی شما یک جفت ارز را می‌خرید، در واقع ارز پایه را خریداری کرده و به طور ضمنی، ارز دوم را می‌فروشید. قیمت خرید (Bid) نشان‌دهنده مقدار ارز دومی است که برای به دست آوردن یک واحد از ارز پایه لازم است. بالعکس وقتی شما یک جفت ارز را می‌فروشید، در واقع ارز پایه را می‌فروشید و ارز دوم را به‌دست می‌آورید. قیمت فروش (Ask) برای ارز پایه، نشان‌دهنده مقداری از ارز دوم است که با فروش یک واحد از ارز پایه به‌دست می‌آورید.

بنابراین برخلاف بازارهای سهام و بورس کالا، وقتی شما معاملات ارز را انجام می‌دهید به این معناست که یک ارز را می‌فروشید تا ارز دیگری را به‌دست آورید. ولی در بازارهای سهام و کالا، شما به‌طور مثال یک اونس طلا یا چند سهام از یک شرکت را با پول نقد خریداری می‌کنید (در ازای پرداخت پول، سهام یا کالا به ‌دست می‌آورید و نه یک ارز دیگر). یکی از پرمعامله‌ترین جفت ارزها، جفت ارز یورو به دلار است. در واقع این جفت ارز، نقدشونده‌ترین جفت ارز در دنیاست زیرا به میزان زیادی معامله می‌شوند. قیمت‌گذاری۱.۲۵۰۰ = EUR/USDبه این معناست که یک یورو به ازای ۲۵/۱ دلار تبدیل می‌شود.

در این مورد، یورو ارز پایه و دلار، ارز دوم (quote currency) است. به عبارت دیگر این قیمت به این معناست که برای خرید ۱۰۰ یورو باید ۱۲۵ دلار پرداخت شود. در بازار فارکس همواره ارزها به صورت جفت ارز معامله می‌شوند مثل EUR/USD که در آن ارز اول (سمت چپ) را ارز پایه و ارز دوم (سمت راست) را ارز متقابل می‌نامند و معامله خرید یک جفت ارز، همواره به معنی خرید ارز پایه و فروش ارز متقابل بوده و معامله فروش یک جفت ارز نیز همواره به معنی فروش ارز پایه و خرید ارز متقابل است. باید بدانیم که جفت ارزها در بازار فارکس یک نرخ برابری دارند که این نرخ معمولا تا پنج رقم بعد از اعشار نیز معنی‌دار است و معنی آن، این است که مثلا در معامله خرید EUR/USD برای خرید هر یورو باید چه میزان دلار بدهیم و در معامله فروش EUR/USD برای فروش هر یورو باید چه میزان دلار بگیریم.

آموزش رایگان
شناسه : 87078
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا