۸۰ درصد لوازم خانگی در سایت‌ها قاچاق یا تقلبی است

به گزارش جهان صنعت نیوز:   «سید مرتضی میری»‌ امروز (شنبه) درباره خرید و فروش لوازم خانگی در فضای مجازی، افزود: از دو سال پیش تاکنون ورود کالاهای ساخته شده لوازم خانگی به کشور ممنوع شده است و شاید بین ۱۰ تا ۲۰ درصد اجناس خارجی که در سایت‌ها و فروشگاه‌های مجازی معامله می‌شوند، مربوط به اجناس باقی مانده از قبل باشد.


وی هشدار داد: اکثر این کالاها تقلبی یا قاچاق بوده و شناسه کالا و گارانتی و ضمانتنامه معتبر ندارند یا با قیمت‌های بالایی به فروش می‌روند.

میری به طور نمونه از یک مدل یخچال ساید بای ساید کره ای مثال زد که از دو سال پیش تاکنون وارد کشور نشده و در حالی که آخرین قیمت آن ۲۲ میلیون تومان بوده، در سایت‌ها و فضای مجازی به ۳۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

وی گفت:‌ در تماس با صاحبان برخی از این سایت‌ها  و اعتراض به گران‌فروشی‌ها و درج کالاهای قاچاق، اما اعلام کردند که در بسیاری موارد پنل سایت را به دیگران اجاره می‌دهند و مسوولیتی در قبال آن نپذیرفتند.

این مقام صنفی تاکید کرد که این نقص قانون است و باید صاحبان سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها پاسخگوی موارد این‌چنینی باشند.

ارز نیمایی برای مواد اولیه لوازم خانگی

میری خاطرنشان کرد: مطابق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، مواد اولیه تولید لوازم خانگی همچون گذشته در گروه ۲ کالایی بوده و مشمول دریافت ارز نیمایی می شود.

وی بیان داشت: نگاهی به بازار ارز نشان دهنده اختلاف قیمتی اندک ارز نیما و ارز آزاد (در حدود هزار تومان) است و قیمت‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به ۳۰ درصد گرانتر شده است.

رئیس اتحادیه صنف توزیع‌کنندگان لوازم خانگی ادامه داد:‌ این رشد قیمتی روی قیمت تمام شده کالا تاثیرگذار خواهد شد.

وی اظهار داشت: به طور معمول کارخانجات قیمت کالاهای تولیدی خود را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ارجاع می دهند که پس از بررسی توسط کارشناسان این سازمان، برای رویت مشتریان در سامانه ۱۲۴ ثبت می شود.

میری گفت: با اینک حدود دو ماه از سال را پشت سر گذاشته ایم، اما قیمت های جدید اعلام نشده و به‌خصوص کارخانجاتی که بیش از ۱۰ درصد افزایش  قیمت داشته اند، مدارک خود را به سازمان حمایت تسلیم نکرده اند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ملاک عمل برای سازمان حمایت در بررسی شکایت های واصله، قیمت های پیشین مندرج در سامانه ۱۲۴ است و این کم کاری تولیدکنندگان شاید در شکایت های مردمی به ضررشان تمام شده و مشمول گران فروشی شوند.

کارخانجات داخلی توانستند سال گذشته ۸۲۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه تلویزیون تولید کنند.

بررسی آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی است در ۱۲ ماهه ۹۸، تعداد یک میلیون و ۱۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه یخچال فریزر در کشور تولید شد که در مقایسه با سال ۹۷ رشد ۷.۸ درصدی داشته است.

در سالی که گذشته کارخانجات داخلی موفق به تولید ۷۳۲ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباسشویی شدند که رشد ۳۲ درصدی در مقایسه با سال قبل از آن داشته است.

همچنین تولید کولر آبی در این مدت با رشد ۶.۳ درصدی به ۹۰۴ هزار و ۹۰۰ دستگاه رسید.

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 105506
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا