۲ علامت خطر درباره مسکن را بشناسیم

جهان صنعت نیوز: در حالی که پیشتر، گزارش ها و آمارهای متعددی مبنی بر رشد حدود دو برابری (۱۰۰ درصد) قیمت مسکن در کشور منتشر شده بود، اولین آمار رسمی از قیمت زمین در بهار امسال نیز منتشر شد. آماری که حکایت از رشد ۱۷۴٫۶ درصدی قیمت زمین در تهران در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته دارد.


بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، در بهار امسال، قیمت فروش یک مترمربع زمین (یا زمین ساختمان کلنگی) در تهران به طور متوسط به ۱۶ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان رسیده است که ۱۷۴٫۶ درصد بیشتر از بهار ۹۷ است. تغییرات قیمت زمین نسبت به زمستان گذشته هم ۱۶٫۶ درصد بوده است. البته معاملات در هر دو بازه، کاهشی بوده است؛ نسبت به زمستان گذشته ۱۲٫۵ درصد و نسبت به بهار گذشته ۲۲٫۵ درصد. در تهران حداقل قیمت زمین دو میلیون تومان و بیشترین مقدار آن ۷۲ میلیون و ۱۳۱ هزار تومان بوده است.

به این ترتیب رشد سرسام آور قیمت زمین، عملا موجب رشد هزینه تمام شده مسکن می شود.طبق این گزارش قیمت مسکن در تهران نیز با رشد ۱۰۹ درصدی (نسبت به بهار گذشته) به ۱۳ میلیون و ۹۲ هزار تومان رسیده است. رشد اجاره بها نیز به طور متوسط ۳۵ درصد و متوسط میزان اجاره ۴۰ هزار و ۲۶۷ تومان به ازای هر مترمربع بوده است.

هشدار توکلی درباره رشد حاشیه نشینی در اثر گرانی مسکن

همزمان، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه‌ به روسای قوا ، اعضای دولت، مجلس ،قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعضای شورای نگهبان ،ضمن هشدار درباره افزایش چشمگیر حاشیه نشینی در شهرها در آینده ای نزدیک با ارائه راهکارهایی خواستار تدابیر اساسی در زمینه مسکن و اجاره شد.

توکلی با اشاره به فرارسیدن موعد تمدید اجاره نامه ها آورده است: اگر به سرعت تدابیری اندیشیده نشود به‌زودی چند میلیون حاشیه‌نشین به ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین موجود در اطراف شهرها افزوده خواهند شد.توکلی با اشاره به نقش فعالیت های سوداگرانه در افزایش قیمت مسکن از قبل از انقلاب تاکنون آورده است: «در سال ۹۵ تنها ۳۶ درصد تقاضای مسکن برای سکنی گزیدن بود. دو سوم دیگر تقاضا برای احتکار و گران کردن و بعد فروش بود. اگر دوسوم متقاضیان سوداگر از این بازار کنار بکشند و خانه‌های خالی عرضه شود، افت بسیار مبارکی در قیمت‌هاایجاد می کند.»

توکلی پیشنهادهایی نیز مطرح کرده است که عبارتند از: مالیات بر عایدی سرمایه در بخش زمین و مسکن ، مالیات بر خانه‌های خالی که انگیزه عرضه دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد خالی را برای فروش یا اجاره فراهم می‌سازد،مداخله در بازار و تعدیل اجاره بها به عنوان اقدامی فوری در شهرهای بزرگ، به ویژه در تهران و اختصاص بودجه برای کمک به اسکان مستضعفان.

اقتصاد کلانمسکن
شناسه : 42211
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا